MX World

16/02/2012 19:45 - geplaatst door Marcel Dirks

STANDVASTIGHEID EN EERLIJKHEID GEVEN VERTROUWEN  Traditioneel trappen de V.J.M.O.-en M.C.L.B.-federaties medio februari de Belgische amateur motorcross-scène op gang en ook dit jaar is dat niet anders. Nadat het onverantwoord was om afgelopen weekend te starten op de bevroren ijspiste van het Nederlandse Overslag, gaat het seizoen met een weekje vertraging van start in het Oost-Vlaamse Adegem, in een organisatie van Team Cloostermans. In een alweer bewogen tussenseizoen bleef het misschien opvallend rustig rond V.J.M.O. en M.C.L.B.,

Thor it voor meer

 ....maar dat had simpelweg te maken met het feit dat daar geen reden toe was. 'Geen woorden maar daden' is immers al jaren het devies en ook nu weer blijkt dat steeds meer piloten zich weten te vinden in de standvastigheid en zekerheid die beide federaties hen bieden. Getuige hiervan de vele nieuwkomers die de grote V.J.M.O.- en M.C.L.B.-familie komen vervoegen...

DE VOORZITTER AAN HET WOORD Tijdens onze jaarlijkse voorjaarsbabbel naar aanleiding van deze vooruitblik, sloeg voorzitter Willy Aper meteen nagels met koppen: “De winterperiode wordt de laatste tijd getypeerd door individuen die het motorcrosslandschap telkens trachten op z’n kop te zetten, de machine van allerhande speculaties en roddels vieren hoogtij en de indianenverhalen komen de kop opsteken alsof de wereld vergaat. Eén ding is hierin zeker: onze federaties doen hier niet aan mee. Onze federaties zijn er geen die alles mooier voorstelen dan dat in werkelijkheid is, onze federaties zijn er die gebaseerd zijn op eerlijkheid en correctheid naar alle partijen toe, naar allen die verbonden zijn met, of deel uitmaken van onze grote familie. Wij zijn ervan overtuigd dat de weg die we bewandelen gefundeerd is en niet gebouwd is op los zand. Wij moeten niet van de hoogste toren staan kraaien, dat is - ons inziens - weggelegd voor diegenen die zwak staan, voor diegenen die niet meer weten uit welk hout pijlen te maken. Als wij als federaties moeten inzien dat binnen het motorcrosslandschap overleven niet haalbaar meer is, dan zijn er voor ons andere manieren om op een correcte en eerlijke wijze dit over te brengen aan piloten, inrichters en allen die deel uitmaken van V.J.M.O. en M.C.L.B. De tijd dat motorcross, dé sport binnen ons Belgenland, groot was, is spijtig genoeg verleden tijd, en dat moeten inzien doet wel wat pijn. Maar het is nu juist omdat wij dat willen inzien, dat wij alternatieven zoeken zodat het voor iedereen nog haalbaar kan zijn om verder te gaan met deze mooie hobby, deze sport die ons allen bindt. Dat dit niet bestreden kan worden met geldboetes of wat dan ook, of het trachten een alleenheerschappij te creëren, is in deze tijd een vaststaand feit. Iedereen dient gewaardeerd te worden en iedereen dient respect op te brengen voor diegene naast zich en voor diegene die zich nog wil inzetten voor onze sport. Bij V.J.M.O. en M.C.L.B. vertaalt zich dat in het onderlinge respect tussen de verschillende partijen die deel uitmaken van onze sportfederaties. Ik vergelijk dat graag met een vierkant waar vier hoeken met elkaar verbonden zijn om een goed resultaat, om te blijven (over)leven, neer te kunnen zetten elke keer opnieuw. En deze vier hoeken, of laat het mij pijlers noemen, zijn: 1. Een federatie, die het geheel coördineert en de logistieke ondersteuning biedt. 2. De inrichters, die de mogelijkheid bieden om wekelijks op een ander terrein te kunnen rijden en dit met hun manschappen in gereedheid brengen. Zij die, door het inrichten van een wedstrijd, piloten van daaruit ondersteunen en een duwtje in de rug kunnen geven. 3. De piloten, die trouw zijn en spanning en spektakel brengen van een hoog niveau, iedere week opnieuw. 4. De supporters en toeschouwers, die telkens present tekenen om dit alles te aanschouwen en te ondersteunen. Dankzij correctheid en respect van al die partijen blijven wij als V.J.M.O. en M.C.L.B. verder werken aan die sport en moeten wij geen aardbeving op gang trekken binnen het motorcrosslandschap.” DE GOEDKOOPSTE IN VLAANDERN Werkzekerheid is in ieder geval weer verzekerd binnen V.J.M.O. en M.C.L.B. met 38 wedstrijden voor de jeugd en liefst 40 voor de groten, waaronder de drie proeven tellende voor de Federation Cup (Tielt, Paal-Beringen en Overslag). Een federatie die de doordachtheid van een kalender centraal wenst te plaatsen, opteert er ook telkens voor om de circuits die tegen een stootje water kunnen, te voorzien op de momenten dat dit het meeste nodig blijkt: in het voor- en het najaar. Tot einde maart prijken dan ook alleen maar zanderige omlopen op het menu, waarna op 1 april het kampioenschap op gang wordt getrokken op een nieuw heuvelachtig circuit te Velzeke. Tal van klassiekers sieren de bomvolle kalender (zoals o.a. de driedaagse Paastrofee in Beernem, de Trofee van de Westkust in Middelkerke, het West-Vlaams kampioenschap in Oostrozebeke, de parels van de Vlaamse Ardennen in Volkegem en Horebeke, de finales in Middelkerke en Pamel..) naast nieuwkomers als Moerbeke-Waas, Lembeke, Wachtebeke, Horebeke-Foreest, Kruishoutem en Poeke, het nieuwe strijdtoneel van de Sluitingsprijs. Naast de standvastigheid van de kalender hebben de piloten ook de zekerheid dat zij actief zijn binnen de goedkoopste federatie in Vlaanderen. Als men de vergunningstarieven deelt door het aantal aangeboden organisaties, komt men er immers spoedig achter dat een wedstrijd slechts om en bij de 9 euro kost (waarbij de piloten ook op training verzekerd zijn), en dit zonder extra inschrijvingsgelden. Bovendien blijven V.J.M.O. en M.C.L.B. een gunstig en democratisch tarief hanteren in vergelijking met het programma dat wekelijks aangeboden wordt: 12 jeugdreeksen op zaterdag en 24 reeksen op zondag en dit voor slechts 11 euro voor het volledige weekend! Bovendien is M.C.L.B. nog de enige federatie in Vlaanderen die de Junioren MX2 en MX1/3 apart de baan opstuurt. En maar goed ook, want nu reeds zijn meer dan 50 vergunningsaanvragen ingediend in de MX1/3-klasse! Domper op de feestvreugde is misschien het verdwijnen van de Superfinale, maar daardoor komt er nu wel iets meer ademruimte in het wedstrijdschema. Ten slotte is wat de F.A.M. betreft de erkenning als BLOSO-federatie ook weer in orde voor 2012; deze jaarlijkse erkenning is en blijft noodzakelijk om op een legale manier met -18-jarigen aan de slag te kunnen gaan. FAVORIETEN BIJ DE VLEET Dé sportieve hamvraag is natuurlijk of Steve Seronval een zevende opeenvolgende Intertitel aan zijn palmares kan/zal toevoegen in 2012. Torpjurn Van Hoe, Jurgen Wybo en Manuel Priem waren vorig jaar de enigen die hem een eindzege konden afsnoepen, en liggen nu gebrand op meer zegetuilen uiteraard. Bovendien wordt de tegenstand er alleen maar groter op, nu nieuwkomers als David De Merlier, Jerome Biets, Sven Roelandt en vooral Yerki Janvier het Interpeloton komen vervoegen. Daarenboven verruilt een herstelde Kenny Dult de MX2-motor voor een MX1/3-exemplaar en teren jongeren Jens Bleyaert, Glenn Baert en Jaimy Deleersnijder (de kersverse Kawasaki-rijder die we evenwel een tijdje zullen moeten missen met een knieblessure) op een jaartje extra ervaring. De gevestigde waarden Bart Bonnewijn, Jurgen Paepe en Erwin Van Tatenhove zullen zich evenwel zomaar niet laten opzij zetten, terwijl van de B-promovendi Junior Decouter en Jochem Walckiers maar weinig aanpassingsproblemen dienen verwacht te worden. Daarnaast hoopt een herboren Adri Vandersanden het blessureleed finaal achter zich te laten en eindelijk look naar werken te krijgen. In de MX2-klasse krijgen de jongeren Neal Deconinck (als titelverdediger), Yann Meulemeester en Kevin Spruyt gezelschap van o.a. jeugdtalent Jorne Tytgat, maar zullen ervaren rotten als Steven De Strijcker en Ronny Van Hove zich zomaar niet de kaas van het brood laten eten. Veel strijd ook te verwachten in de B-categorie die versterking krijgt van o.a. nieuwkomer Niels Meganck en de wederoptredenden Bram Descamps en Steven De Baere. Spanning en spektakel is evenzeer verzekerd bij de Zijspannen waar de kampioenenstrijd tussen Dierckens-Kint, Verbrugghe-Valcke en Willems-Callebaut ongetwijfeld meermaals verstoord zal worden door Soetaert-Scheire, Delmotte-Vandebuerie en Valcke-Nolf, terwijl ook de nieuwkomers Vanderhaeghen-Galle meermaals hun duit in het zakje zullen doen. Dit terwijl M.C.L.B. met fierheid haar jeugdproducten Jason Van Daele (met Ben Van den Bogaert in het bakje) en Eduard Soenens (bij Davy Maris in het zijspan) uitzwaait richting het wereldkampioenschap! Nieuwe namen ook bij de Quads, waar B-kampioen Antoine Philipront (nu op KTM) evenwel meteen het vuur aan de schenen zou kunnen leggen van de jeugdige toppers Jens De Kegel (de titelverdediger), Jasper Pareyn en Quinten Van Osselaer. En wat doen Kelly Verbraeken en Sunny Desintebin? GEEN WOORDEN MAAR DADEN U merkt het, het seizoen in de Vlaanders kan niet snel genoeg van start gaan. Te beginnen dus komend weekend in het Oost-Vlaamse Adegem (GPS: Berlaars 2). De jeugdpiloten kunnen inschrijven zaterdagmorgen van 9 tot 11 uur waarna van 12 tot 17 uur zowel V.J.M.O.- als M.C.L.B.-piloten zich doorlopend in orde kunnen stellen met hun jaarvergunning en/of transponder. De inschrijvingen voor de wedstrijden op zondag lopen van 20.30 tot 21.30 uur op zaterdag en van 7.30 tot 9 uur op zondag. Let the show begin! Maar eerst nog een belangrijke oproep aan de piloten: zorg er voor dat uw transponder is opgeladen... Kader WEDSTRIJDSCHEMA M.C.L.B. 2012 (B) 1e Rks 2e Rks Categorie Duur 10u00 14u10 Vrijetijdsrijders 12'+1R 10u17 14u27 Experten A+B 12'+1R 10u34 15u44 Beloften MX2 12'+1R 10u51 15u01 Nieuwelingen MX2 12'+1R 11u08 15u18 Nieuwelingen A MX2 + MX1/3 12'+1R 11u25 15u35 Nieuwelingen B+C Open 12'+1R 11u42 15u52 Quads A+B 13'+1R 12u00 16u10 Junioren MX2 14'+1R 12u19 16u29 Junioren MX1/3 14'+1R 12u38 16u48 Nationalen MX2 + MX1/3 16'+1R 12u59 17u09 Inters MX2 + MX1/3 + Open B 19'+1R 13u23 17u33 Zijspannen A+B 16'+1R Kader KALENDER 2011 VJMO MCLB Plaats 11/02 12/02 Overslag (NL) 18/02 19/02 Adegem 25/02 26/02 Stekene 03/03 04/03 Kachtem 10/03 11/03 Wontergem 17/03 18/03 Moerbeke-Waas 24/03 25/03 Oosteeklo 31/03 01/04 Velzeke 07/04 08/04 Beernem (Paastrofee) 09/04 Beernem (Paastrofee) 14/04 15/04 Laarne 21/04 22/04 Beselare 28/04 29/04 Lembeke 05/05 06/05 Tiegem 12/05 13/05 Oostrozebeke 19/05 20/05 Zwevezele 26/05 27/05 Ruiselede 02/06 03/06 Roborst 09/06 10/06 Wachtebeke 16/06 17/06 Stekene 23/06 24/06 Tielt (Federation Cup) 30/06 01/07 Oostkamp 07/07 08/07 Burst 14/07 15/07 Heldergem 20/07 21/07 Middelkerke 27/07 28/07 Paal-Beringen (Fed.Cup) 04/08 05/08 Volkegem 11/08 12/08 Oostrozebeke (K.v.W-VL) 18/08 19/08 Horebeke-Foreest 25/08 26/08 Dentergem 01/09 02/09 Horebeke 09/09 10/09 Lichtervelde 15/09 16/09 Pamel 22/09 23/09 Kruishoutem 29/09 30/09 Beervelde 06/10 07/10 Eksaarde 13/10 14/10 Sinaai (K.v.O-VL) 20/10 21/10 Overslag (Finale Fed.Cup) 27/10 28/10 Poeke 09/12 Stekene (Eindejaarscross)