MX World

06/01/2012 10:53 - geplaatst door Marcel Dirks

De gebroeders Lumgair zijn geen onbekende figuren in de motorcrosswereld. We gingen eens luisteren bij de broers. Deze week komt Kelly, de voormalige mekanieker van oa Tyla Rattray en Mike Alessi en huidige mekanieker van onze wereldkampioen Ken Roczen aan het woord. Later komt zijn broer Wayne aan het woord. Thor it voor de vertaalde en originele versie.

[VERTAALDE VERSIE] Dag Kelly,   We beginnen bij het begin. Je bent afkomstig van Zuid-Afrika, en je hebt daar nog geraced op amateur niveau. Je kwam naar Europa met het voormalige Vangani team, wie heeft je naar Europa gebracht? Hoe oud was je?
Ik kwam over in het jaar 2000 om te werken voor het vangani team. De piloten waren Tyla Rattray en Gareth Swanepoel. Ik moet 22 jaar geweest zijn toen. Na enkele jaren ging Tyla voor het CHAMP KTM team rijden, wat veranderde er toen voor jou?
Champ was toen het officiële mx2 fabrieksteam, dus ondersteuning van de fabriek was een nieuwe ervaring, ook de motoren waren indrukwekkend. Dan vertrok je naar de states, naar Pro Circuit kawasaki. Zijn er verschillen om te sleutelen aan een KTM of een Kawasaki? Welke moto verkies je om aan te sleutelen?
De verhuis naar de states was een tamelijk grote verandering, zeker na zo lang in Europa geleefd hebben. Pro Circuit is een groot team, en ik heb er echt van genoten om er te werken. Om aan een andere moto te sleutelen is er nagenoeg bijna geen verschil. Je kreeg een jobaanbieding van KTM, wat ook betekende dat je afscheid moest nemen van Tyla na al die jaren, had je hier moeilijk mee? Was de keuze snel gemaakt?
Op het einde van het seizoen kreeg ik een aanbieding van KTM om opnieuw deel uit te maken van hun fabrieksteam, in de states. Het was moeilijk om Tyla te verlaten na al die jaren samenwerking, maar we zijn nog steeds vrienden en we zijn vaak samen te vinden. Wat is het om bijna heel je leven te delen met je broer Wayne? Is er tijd voor echte broers-tijden?
’t Is cool om m’n broer aan m’n zijde te hebben op de wedstrijden. Nu dat we voor een verschillend team werken is het een beetje compettief, maar het blijft leuk. We brengen vaak samen tijd door tijdens de wedstrijden. Hoe is het om voor Roger Decoster te werken? Heeft hij oog voor details? Is hij soms geprikkeld of gestresseerd?
Roger is een super gast om mee te samenwerken. Hij is nauw betrokken bij het ontwikkelen van de motoren en spendeert uren in de werkplaats om speciale onderdelen te ontwikkelen. Hij houdt de mekaniekers nauwlettend in het oog, maar laat de mekaniekers hun werk doen. Dezelfde vraag voor Mitch Payton, velen zeggen dat hij zeer streng is als het op onderdelen testen aankomt?
Mitch is ook een super gast. Hij werkt hard en motiveert de mekaniekers en het team om het beste van hunzelf te geven. Hij is streng, maar er kan wel eens gelachen worden. Kan je een typische week beschrijven tijdens het seizoen?
De wedstrijddag is op zaterdag. Zondags vliegen we naar huis, op maandag gaan we naar de werkplaats onderdelen en motorblokken klaarmaken om te versturen naar de volgende wedstrijd. Op dinsdag gaan we met de piloten gaan trainen of testen. Woensdags vliegen we naar de volgende wedstrijd. Door dat de service-truck rechtreeks van wedstrijd naar wedstrijd rijdt moeten we de motoren klaarmaken op donderdag in de truck. Vrijdags zetten we de tent op, en treffen de laatste voorbereidingen qua motoren. Zaterdag is het dan raceday. Het is een veeleisend schema, maar het is plezant. Hoe is het om met een kersverse ex-gp rijder te werken? (Roczen)
Ik geniet van de samenwerking met Kenny, hij is jong en altijd goedgeluimerd. Hij is een goeie piloot en werkt hard. GP piloten hebben een langer “offseason” in vergelijking met de AMA piloten die het outdoor en supercross seizoen rijden. Hoe langis, en wat doe je in je offseason?
Er is ongeveer 2 maand rust, maar veel tijd schiet er niet over. Als de nationals gedaan zijn beginnen we voor te bereiden op het supercross seizoen. We moeten de nieuwe motoren testen en ontwikkelen, en zorgen dat we tijdig klaargeraken tegen de eerste supercross wedstrijd. We krijgen wel vrije tijd, die ik spendeer met familie en vrienden. Is er nog iets dat je wil zeggen tegen de Belgen en/of Nederlanders?
“I just want to say hi to my daughter kaylee and that I love her so much.”
 Bedankt Kelly!     [ORIGINAL VERSION] Hi Kelly, We’ll start at the beginning. You are from South Africa, you raced there too before on amateur level. Then you came to Europe with the earlier Vangani team, who took you to Europe? How old were you?
I came over in the year 2000 to work for the new vangani team. The riders were Tyla Rattray and Gareth swanepoel. I think I was 22 when I came over. Then Tyla moved to CHAMP KTM team. What has been changed for you after moving to CHAMP Team?
Champ was the factory mx2 team at the time. So just having all the support from the factory and a lot more resources was pretty cool and the bike were very special. Then you moved to the USA, to PC Kawasaki. Was it different for you to work with Kawasaki instead KTM? Which bike do you like the most to wrench on?
It was quite a change moving to America after being in Europe for so long. PC is a great team and I really enjoyed working there. But to work on a different bike was not such a big change.  KTM asked you to join their team. Was it hard to say goodbye to Tyla after those lovely years?
At the end of the year KTM offered me a job to come back to them and be part of their US team. It was difficult to leave Tyla after being together for so long. But we still great friends and hang out often. What is it to share almost your whole life with your brother Wayne? Is there time for some quality brother-time?
It's cool to have my brother at the races. And now we on different teams it's a bit competitive but still fun. We get to spend some time together but mostly at the races. What is to work for Roger Decoster? He has an eye for details? He’s sometimes angry or stressed?
Roger is awesome to work with. He's really involved with the development of the bikes and spends long hours in the machine shop making special parts. He pays close attention to the bikes but let's the mechanics get on with their work. The same question for Mitch Payton, many people say he’s very strict when its about testing parts, do you agree?
Mitch is also great. He works hard and pushes his mechanics and team to give their best all the time. He is pretty strict but also a lot of fun to work with and jokes around often. Can you describe a typically week during the season?
Race day is Saturday. We then fly home Sunday. Monday we are back at the shop preparing parts and engines to be shipped out to the next race. Tuesday we will go out riding or testing with the rider. Wednesday we fly out to the next race. Cause the truck goes from one race to the next we must work on the bikes at the truck this is done on Thursday. Friday we will set up the tent and put the final touches on the bikes and then go racing on Saturday. It's a pretty demanding schedule but it's a lot of fun.  What is it to work with an ex-GP rider? (Roczen)?
I'm really enjoying working with Kenny. He young and is always having fun. He's a great rider and works really hard. The GP-riders have a long(er) off-season compared with riders who races the outdoors and superx season. They have only some months rest. How long is and what did you do in your offseason?
There is only about 2 months off season here. But there is not much down time as when the nationals are over we start preparing for the new supercross season. We have to test and develop the new bikes and parts and make sure we are ready for the first race. But we do get some time off and I got to catch up with family and friends. Is there anything you want to say to the Belgian nd Dutch people?
I just want to say hi to my daughter kaylee and that I love her so much. 

Thanks Kelly!