MX World

25/10/2011 08:04 - geplaatst door Marcel Dirks

Tijdens het korte verblijf van enkele weken terug in het AZ Alma te Eeklo hadden we een kort gesprek met Brent. En zoals beloofd brengen we dit verslag een paar dagen later. Het jonge Herentalse talent hoeven we eigenlijk al niet meer voor te stellen, toch zetten we graag enkele merkwaardige feiten op een rijtje. Wetende dat Brent op 15 januari pas 16 jaar word, kan hij toch al enkel mooie prestaties voorleggen.
Thor it voor het interview


In 2005 won hij de World Mini Trophy 65 versnellingen en een 3de plaats in het NK, het jaar erop wist hij de World Mini Trophy 1en 2 te winnen. In 2007 een overwinning bij de Masterkids ,en in 2009 ADAC kampioen met de 85cc en ook de Coupe de L'avenir werd gewonnen met het Belgische team, en dit met een 2de plaats algemeen. In 2010 een 2de plaats in de ADAC ook met de 85cc en in 2011een 7ste plaats in het EK 125cc. Hoe is de samenwerking met Stefan Everts tot stand gekomen? We gingen elk najaar trainen in Spanje meer bepaald in Benicasime in de regio van Valencia. Alwaar Harry Everts elk jaar een stage organiseerde. In 2008 belde Stefan me om te zeggen dat hij mij wou begeleiden en dat ik ondersteuning kon krijgen bij KTM Oostenrijk,een paar weken daarvoor had ik ook een interessant aanbod gekregen van een Nederlands team,maar als een tienvoudig Wereldkampioen jou komt vragen of hij jou mag begeleiden zou je erg dom zijn om dit af te slaan! Ik was toen in mijn 2de jaar op de 85cc grote wielen actief, Stefan en Harry vonden dat ik een goede techniek had, en dat er meer kon mee gedaan worden. Dus vanaf toen train je altijd met Stefan? Neen,niet altijd want door zijn actieve baan bij KTM is dat onmogelijk, maar Stefan of Harry zijn wel erg vaak op circuits waar ikzelf ook ga trainen met mijn vader. Wel is het zo dat we Stefan op regelmatige basis zien. En in het begin van het jaar word er afgesproken hoe ik train. Stefan is er altijd om bij te sturen. Stefan is hard maar dit is goed want zo kom je er, en met talent alleen lukt het je ook niet! Voor volgend jaar zal het er wel anders gaan uitzien, dan ga ik 2x per week met het KTM team trainen onder het toeziend oog van Harry en of Stefan zelf. Nu ik meer wedstrijden in het buitenland ga rijden is het voor mijn ouders ook moeilijker om telkens mee te gaan op de trainingen. Ik heb steeds het geluk gehad dat mijn ouders zo in me geloven en zich zo voor me opofferen, maar nu is het moment gekomen om nog een stapje verder te gaan, vandaar de beslissing om met het KTM team te gaan trainen. Dat moet een echte droom zijn voor een 15 jarige om met het KTM team te kunnen gaan trainen? Dat is het zeker, maar vergeet niet dat het hard zal worden, want die jongens rijden mij gewoon zoek! Ik zal nog harder moeten werken als voorheen, nog sneller worden. Het voordeel is dat ik ook veel zal kunnen kijken welke lijnen die mannen rijden. Herlings ken ik nog van toen ik 85cc reed het is een toekomstig wereldkampioen dat is zeker. Ook zal Harry of Stefan nu veel intensiever kunnen zien waaraan ik nog moet werken om beter te worden, want ik wil ooit zelf Wereldkampioen worden. Hoe was het om deel te nemen aan het Europees Kampioenschap 125cc 2stroke? Het was een erg leuke ervaring, met leuke en minder leuke momenten. Maar het is weer een stap die is gemaakt en zo leer je ook weer tegen wie je later zal moeten knokken. Wat ook erg mooi is, is het feit dat je mag aantreden tijdens de Grand Prix. De teams volgen die klasse echt wel, het is niet dat we er zomaar voor spek en bonen werden bijgehaald, neen dat zeker niet. Als je ziet hoe goed alles werd verzorgd net alsof het de Grand Prix zelf was. Er werd ook gigantisch hard gereden op die 2 takten. Je werd uiteindelijk 7de in de eindstand van het EMX 125, ben je daar tevreden mee? Neen daar ben ik ergens niet blij mee, ik heb teveel mindere reeksen laten noteren, daar moet ik in de toekomst aan werken. Ook heb ik twee reeksen waar ik nul punten heb gescoord, als je een erg goed eindresultaat wil neerzetten dan mag je dit niet hebben. Je moet zorgen dat je zo vaak mogelijk bij die top vijf zit of er toch erg dicht tegen aanleunt. Waar ging het dan volgens jou mis? Waar het mis ging weet ik niet precies, wat ik wel weet is dat ik in Zweden heel veel geluk heb gehad in de eerste reeks. Ik ben daar erg hard ten val gekomen en mijn motor was helemaal krom, ze hebben veel werk gehad om alles terug in orde te krijgen tegen de tweede reeks. In de tweede reeks vond ik mijn ritme niet. En ook in Tsjechië had ik een nul score in de eerste reeks. Door een paar valpartijen ben ik veel op safe beginnen rijden,maar soms moet je toch eens wat risico's durven nemen anders doe je niet mee vooraan. Als ik die reeksen wel punten had kunnen pakken was ik nu misschien wel top vier in de eindstand. In Duitsland mocht ik normaal gezien niet starten van Dokter Claes, want ik had mijn schouder een paar dagen voor deze wedstrijd uit de kom gehad. Maar aangezien ik me goed voelde en mijn ouders het niet zo erg vonden om toch af te reizen zijn we vertrokken. Ik zette daar gelijk de tweede tijd neer, zo zie je maar dat de ene week de andere niet is en dat je niet al te snel mag opgeven! Als je de ranking bekijkt merken we 3 Belgen op in de top 15. Is de toekomst verzekerd denk je? Ik heb geen glazen bol, en kan dus niks voorspellen. Het doet wel deugd om te zien dat er toch meer jongens die verplaatsingen maken. En het toont ook aan dat België nog steeds een belangrijke rol speelt in de motorcross. In welke categorie ga je volgend jaar starten? Ik maak de overstap naar het Europees Kampioenschap maar dan op de MX2 4 takt. Gewoon om dat die motor me veel beter ligt en ik wil niet al te lang meer wachten om in de Grand Prix te starten. We gaan gewoon verder op de ingeslagen weg, met mijn ouders naar de wedstrijden, en daar het beste van mezelf geven. Voor 2012 krijg ik nog ondersteuning van KTM Oostenrijk. Tijd om af te ronden en huiswaarts te gaan, want je mag het ziekenhuis reeds verlaten. Wie wil je nog bedanken? In de eerste plaats kan ik mijn beide ouders nooit genoeg bedanken voor hun inzet en vertrouwen. Verder natuurlijk ook Stefan en Harry Everts,Tim Matthijs van Standing Construct en Tim Vertommen van Timani, die me door dik en dun gesteund hebben. Verder ook nog KTM, Acerbis, Twin Air, HGS, Ariete, Intur Sports, Motorex,Renthal,... En natuurlijk alle supporters die me steunen want het doet deugd als je in een wedstrijd mensen ziet die je aanmoedigen. Bedankt Brent voor het interview, en erg veel succes bij de revalidatie, mogen we je vlug terug zien op de motor. Graag gedaan en ik wens jullie ook veel succes met de website,en ook u bedankt Geert!