MX World

03/05/2011 14:37 - geplaatst door Marcel Dirks

De carrière van de Virginiaan Zach Osborne kende allesbehalve een blitzstart. na een periode van blessures, mindere resultaten en teamperikelen in Amerika, stond de eens zo beloftevolle Osborne zonder team voor het seizoen van 2008 in de kou. Uiteindelijk werd de Amerikaan zonder al te veel media-aandacht midden in het GP-seizoen binnengehaald door het Bike-It Cosworth-team van Steve Dixon en sindsdien keek het nummer 338 niet meer achterom. Hij won een GP, werd vierde in het WK in 2010, en Osborne's ambities liggen nog een stuk verder dan dat... Klik op "Thor" voor het interview.

Hoe gaat het met je op dit moment? Ben je volop aan het trainen voor de overzeese GP's? Ik ben volop aan het trainen, maar ik probeer om niet te overdrijven. Er staan ons een aantal drukke weken voor de boeg, dus het heeft geen zin om nu te overtrainen. Sevlievo en Valkenswaard vielen wel mee, maar waren niet super. Ik weet dat ik fit ben en klaar om ervoor te gaan, maar ik moet gewoon nog enkele dingen 'finetunen'. Hoe is de winter/voorjaarsperiode voor jou verlopen? Dat is heel goed verlopen. Ik heb veel met de motor kunnen rijden en veel in de gym gezeten, dus ik voel me wel goed op dit moment. Ik heb de hele tijd getraind in ClubMX, een nieuw motocross en trainingspark waarvan ik deels eigenaar ben.
Laten we het even hebben over jouw objectieven voor dit jaar. Wil je resoluut gaan voor GP-overwinningen, of zit je meer met het kampioenschap in gedachten? Ik wil toch vrij binnenkort al eens bovenaan op het podium staan, ja. Ook al zijn er nog 13 GP's voor de boeg, wil ik ervoor zorgen dat ik van in het begin in een goede positie sta om mee te dingen voor de titel. Er zijn genoeg jongens die GP's kunnen winnen en consistent zullen zijn dit jaar, en het zal op ieder punt aankomen. Iedere ronde van iedere reeks zal er moeten gevochten worden. Vorig jaar werd je knap vierde in het WK, maar je stond nogal in de schaduw van de 'grote drie', namelijk Musquin, Roczen en Herlings. Was je teleurgesteld dat je je niet vaker hebt kunnen mengen met die drie jongens? 2010 was een jaar waaruit ik veel geleerd heb, en ik was uiteindelijk ook wel tevreden. Het was de eerste keer in vijf jaar dat ik een volledig seizoen kon uitrijden zonder blessures, en dat op zich was voor mij mijn beste prestatie. Dit jaar zal ik betere kaarten op tafel leggen en het is uiteraard de bedoeling om beter te doen dan die vierde plaats. Je bent een van de enige Amerikanen van de afgelopen 10 jaar die succesvol is in de GP's en niet na één of twee jaar met hangende pootjes terug naar de States trekt. Hoe komt dat denk je? Ook al was ik nog niet zo lang professioneel bezig met de sport, was de overstap naar Europa voor mij zowat de laatste kans om professioneel door te breken. Ik besefte dat maar al te goed en heb de koe bij de horens gevat en heb geprobeerd om er het beste van te maken. Natuurlijk heb ik me op bijna elk vlak moeten aanpassen, maar ik kende de Europese levensstijl al een beetje, want ik kwam als amateur al geregeld naar Europa. (Zach hielp als jongere mee om de KTM SX85 te ontwikkelen voor KTM, nvdr.) Die andere Amerikaan in de MX2-klasse, Michael Leib heeft ooit nog in hetzelfde team als jou gezeten, toen jullie nog amateurs waren. Spreken jullie nog met elkaar tijdens de GP's? Dat klopt, mijn vader had vroeger een KTM-winkel en team, genaamd Champion Cycles KTM, en Michael zat in het team. Het is een goede jongen en ik denk dat hij nog veel mensen zal verbazen dit jaar. Een GP-weekend is razend druk, dus meestal heb ik niet veel tijd om wat te gaan rondhangen, maar als we elkaar tegenkomen, dan praten we wel.
Vorig jaar kwam Cosworth aan boord in het BIKE-IT Yamahateam, en dat merk is toch wel een heel grote naam in zowat alle vormen van de motorsport. Hebben zij veel meegedragen aan de ontwikkeling van jouw motor? Uiteraard. Ik ben heel blij met de motor zoals hij nu is. We hebben nog enkele kleine aanpassingen gedaan ten opzichte van vorig jaar, maar niets drastisch. Voor mij is het vooral belangrijk dat ik me comfortabel voel op de motor en dat is nu zeker het geval. Dit jaar verdedig je ook jouw titel in het Britse kampioenschap, maar je kende daar al behoorlijk wat pech, terwijl jouw teamgenoot Arnaud Tonus tot nu toe een sterke indruk naliet. Arnaud rijdt zeer goed op dit moment. Het zal heel moeilijk zijn om de punten op te halen die ik verloren ben door mijn DNF in de eerste wedstrijd, maar alles is mogelijk. Ik zal in ieder geval vechten voor elk punt, daar kan je op rekenen. Nog even om af te ronden: Deze winter werd er in de wandelgangen gefluisterd dat je zou meedoen aan het Westkust Lites Supercrosskampioenschap, alvorens terug te keren naar Europa voor het WK, zoals Ken Roczen nu doet. Is dat waar? Die geruchten waren terecht, ja. Ik kreeg de kans van het team om dat te doen maar ik heb uitendelijk zelf besloten om al mijn focus en energie te richten op de GP's en mij optimaal voor te bereiden. Alvast een scoop: Volgend jaar zal ik wél Supercross rijden.