MX World

08/04/2011 14:44 - geplaatst door Marcel Dirks

Zoals ieder jaar zal er weer een sterke delegatie Belgen aan de start staan, dit weekend in Bulgarije. Sommigen bleven in hun vertrouwde omgeving, sommigen trokken naar een nieuw team, en voor sommigen begint pas hun allereerste GP-avontuur. Ook al is het alweer enkele jaren geleden dat er nog eens een Belg de titel kon pakken, we kunnen zeker niet klagen over het Belgische talent dat we dit jaar in het WK te zien gaan krijgen.
Lees verder bij "Thor" voor een preview van 'De Belgen'.

MX1: vier GP-winnaars
Van de zes Belgen die in Sevlievo in de MX1-klasse aan de start zullen staan, zijn er vier voormalige GP-winnaars. Steve Ramon, Clement Desalle, Ken De Dycker en Kevin Strijbos stonden ooit al op de bovenste podiumtrap en weten dus wat er nodig is om te winnen. We hebben dus wel degelijk weelde in deze klasse, maar wie heeft de beste kansen? Als we kijken naar de laatste twee jaar, dan kunnen we niet anders dan Clement Desalle vooruitschuiven als potentiële titelkandidaat. De toen nog redelijk onbekende waal verrastte in 2009 vriend en vijand door met een privé-Honda van LS-motors naar de derde plaats in het WK te knallen. Velen vroegen zich dan ook af of Desalle in 2010 onder de druk van een fabrieksteam dezelfde resultaten zou kunnen afleveren, maar 'Le Panda' lachte alle twijfels weg en werd vice-wereldkampioen. Door zijn agressieve rijstijl en franke persoonlijkheid is hij wellicht niet de meest geliefde rijder in het GP-paddock, maar hoe je het ook draait of keert, Desalle is klaar om nog een stapje hoger te zetten in zijn carrière. Iedere GP-liefhebber weet dat je Steve Ramon nooit, maar dan ook nóóit kan uittellen als een van de favorieten. De sympathieke West-Vlaming Ramon is toe aan zijn zesde jaar bij Suzuki, heeft twee wereldtitels achter zijn naam staan en finishte sinds het jaar 2000 (!) nog maar één keer buiten de top vijf van een WK. Ramon zal het in 2011 dus zeker opnieuw moeten hebben van zijn constante prestaties, maar zal toch ook betere starts moeten hebben dan in 2010 zodat hij zich vroeger in de wedstrijd vooraan kan mengen.
Ken De Dycker is in het verleden altijd een rijder met een "aan/uit-knop" geweest. als hij "aan" stond blies hij zowat iedereen omver, zoals hij in het verleden in Lommel en Valkenswaard al eens demonstreerde. Maar als hij "uit" stond moesten we al iets verder in de eindstand gaan kijken om Keeno terug te vinden. Keeno is voor 2011, na een omzwerving naar het Italiaanse Ricci Racing, terug bij een Belgisch team in de vorm van LS-Honda en dat zal de Neerpeltenaar wellicht deugd doen. Als KDD erin slaagt een betere constante te leggen in zijn prestaties, en het gas vol kan opentrekken op de zandcircuits dan is het zeker mogelijk dat we het beste van onze 'Vlaamse reus' nog niet gezien hebben. Als er over Kevin Strijbos een boek zou geschreven worden, dan was het tot hiertoe zeker geen komisch verhaal. De Wuustwezelnaar werd enkele jaren geleden beschouwd als misschien wel onze beste hoop op een nieuwe wereldtitel in het post-Evertstijdperk, maar KS wordt al sinds 2007 onafgebroken geplaagd door een waslijst aan blessures. Niemand twijfelt aan de snelheid van Strijbos, maar het belangrijkste voor Strijbos is dat hij zichzelf de kans geeft om terug in het ritme te komen om vooraan in een GP mee te strijden. De eerste tekenen zijn alvast goed, want Strijbos liet een goede indruk na in het Italiaanse kampioenschap waar hij vierde werd.
Ook Yentl Martens en Jeremy Delince mogen we niet vergeten. Als Belgische crossliefhebbers kunnen we tevreden zijn dat deze twee jongens de mogelijkheid krijgen om bij de 'grote jongens' mee te doen. Martens zal zich op de KTM 350 een plaatsje in de top-20 proberen te verwerven en voor Delince wordt het een totaal nieuwe ervaring, nadat de waal in de BMB en in het Zwitserse kampioenschap al meermaals liet zien dat hij klaar is voor deze stap. MX2: Make or break
De MX2 is al altijd de klasse geweest waarin veel rijders zich nog willen of moeten "bewijzen", en dat is ook voor onze Belgen niet anders. We krijgen vier Belgen aan de start in Sevlievo en elk hebben ze hun eigen redenen waarom 2011 een belangrijk jaar is voor hen. Als we louter kijken naar de teams waar deze piloten voor rijden, dan heeft Jeremy Van Horebeek de beste papieren. Na de valse geruchten van de voorbije jaren heeft The Jerre dan toch de kans gekregen in het superteam van Red Bull KTM. Teamleider Stefan Everts gaf al aan dat het voor Van Horebeek tijd is om "the next step" te nemen. Als Jerre de positieve lijn van vorig jaar kan doortrekken en ook psychisch kan omgaan met de druk van een fabrieksteam en de teammaat te zijn van Ken Roczen en Jeffrey Herlings, dan kunnen we mooie dingen van hem verwachten dit jaar.
Joel Roelants is de Belg die in de MX2-klasse vorig jaar ongetwijfeld de knapste prestatie neerzette. JR werd vijfde in het WK, toonde zich een volwaardig podiumkandidaat, en gaf op zijn JM-KTM een pak fabrieksrijders het nakijken. Het is Roelants zijn attitude van 'nooit opgeven' die hem gebracht heeft waar hij nu staat, en nu hij van de top vijf heeft kunnen proeven smaakt dat ongetwijfeld naar meer. Nick Triest en Julien Lieber komen uit voor iets bescheidenere teams, maar ook voor hen staat er veel op het spel. Triest zette in de voorbije twee jaar al enkele knappe resultaten neer en voor hem is het belangrijk om in 2011 duidelijk te maken dat hij echt thuishoort in het WK. Voor Lieber wordt het zijn eerste verschijning op het hoogste niveau, en dan gelden er maar twee dingen: Genieten en ervaring opdoen. Dit weekend staan er 10 Belgen aan de start in Sevlievo. Elk met zijn eigen mogelijkheden en beperkingen. Hoe het ook uitdraait, ze zullen ons niet teleurstellen...