MX World

20/02/2011 23:00 - geplaatst door Marcel Dirks

Voor Shaun Simpson is 2011 het jaar van de verandering. Nieuw team, nieuwe motor, nieuwe klasse, en... Nieuwe motivatie. Na een seizoen van ups en downs dat zijn dieptepunt kende met een zware schouderblessure in Brazilië, wil de Schot een nieuwe bladzijde omdraaien. Nu hij eindelijk verlost is van lichamelijke perikelen, en hij de switch maakt naar de MX1-klasse, vindt Simpson dat het tijd is om te tonen wat hij waard is. Klik op "Thor" voor het interview.

Hoe gaat het met jouw gezondheid? Ben je op dit moment 100% hersteld van jouw schouderblessure? Ik zou zeggen dat ik op dit moment voor 95% in vorm ben. Ik ben in oktober geopereerd aan mijn schouder en nu voelt hij zeer goed aan, dus dat is één ding minder om mij zorgen over te maken. Ik heb ondertussen ook nog wat metaal van vorige blessures laten wegnemen, en ik ben blij dat alles nu zeer goed aanvoelt. Qua training doe ik nu alles zelf en ik kan zeker niet klagen.   2010 was een jaar van ups en downs voor je. Hoe kijk je er zelf op terug? Het was zeker niet waar ik op had gehoopt, maar ik heb er wel veel van bijgeleerd. Dingen die ik voor de rest van mijn carriëre zal onthouden. Het was echt wel een moeilijk seizoen.   in 2011 is alles nieuw voor jou: Nieuw team, nieuwe motor, nieuwe klasse,... Is dit soort grote verandering iets dat je met opzet hebt gedaan? Dat heb ik niet opzettelijk gedaan, maar ik weet uit het verleden dat verandering vaak positief is. Ik wou wel sowieso naar de MX1-klasse overgaan, en dus wist ik dat er veel zou gaan veranderen. Alles voelt goed aan, en ik heb nieuwe motivatie gevonden. Ik wil gewoon plezier beleven aan het crossen, en dat is wat ik op dit moment doe.   Je zei daarjuist al dat je qua training alles zelf doet. Dat is vrij uniek, want de meeste toppiloten hebben persoonlijke trainers en stricte trainingsschema's. Ik heb heel veel geleerd in de afgelopen vijf jaar, en als ik één ding weet is dat er niemand is die mijn lichaam zo goed kan klaarstomen voor het WK als ikzelf! Ik heb in het verleden vaak geprobeerd met trainers en schema's te werken, maar als ik het zelf doe voel ik minder druk en heb ik ook meer zin om te trainen.   Je maakt de overstap van Factory Red Bull KTM naar LS-Honda, een team dat toch iets minder in de spotlight staat dan KTM. Hoe zijn deze eerste paar maanden verlopen voor jou? Alles gaat zeer goed, om eerlijk te zijn. Het is een leuk team, we hebben goede sponsors en toffe mensen die voor ons werken. Dat is al wat je nodig hebt. Ik heb mijn eigen trainingsmotor, waarmee ik kan rijden waar en wanneer ik zelf wil. Het is leuk om dat soort vrijheid te hebben. Mijn broer zal nog altijd aan mijn wedstrijdmotor sleutelen, en dat is heel belangrijk voor mij om mij  100% comfortabel te voelen.   Heb je al wat tijd kunnen doorbrengen met je teamgenoot Ken De Dycker? Ja, ik ben al een paar keer met Ken gaan trainen, en we hebben al een kleine fotoshoot gedaan. In het verleden zijn we al een paar keer samen gaan BMX'en, en hij is zeker een leuke kerel. Een stil type, maar ik ben zeker dat we dit jaar genoeg zullen lachen!   Hoe verloopt de overstap van de 250 naar de 450? Heb je je rijstijl moeten aanpassen? Ik doe het niet opzettelijk, maar het is wel zo dat mijn rijstijl op de 450 totaal anders is dan op een 250. Ik rij veel vloeiender, neem betere lijnen, en gebruik beter de kracht van de motor. Op de 250 moet je soms gewoon volgas gaan om je snelheid en 'flow' te behouden, maar op de 450 kan ik al eens een bocht afsnijden en toch nog voldoende kracht hebben. De 450 is voor mij minder belastend voor het lichaam.   Zie je het WK 2011 voor jezelf als een leerjaar in de MX1 of heb je al meteen hoge verwachtingen? Ik heb totaal geen doelen of verwachtingen gesteld voor mezelf. Ik wil gewoon meerijden met de besten ter wereld en tonen wat ik zelf waard ben.   Aangezien LS-Honda een Belgisch team is, ga je dan het volledige BK rijden? Ja, je zal mij op elk BK kunnen vinden. Ik heb in het verleden al wat Belgische wedstrijden gereden en ik vond het altijd leuke wedstrijden en een toffe sfeer. Aangezien het een 'Open' klasse is, en de meeste parcours in het zand zijn, zal het op de 450 wel aangenamer zijn dan op een 250! Ik kijk er al naar uit.