MX World

09/04/2018 11:45 - geplaatst door Stingray

We gaan niet alle persberichten oplijsten. Wat we wel doen is een greep uit de bemerkingen van de acteurs zelf. Al lijken die niet altijd waarheidsgetrouw. Veel voorkomende opmerking na Pietramurata was de moeilijkheid om te passeren. Nu dan hebben sommigen niet opgelet. Antonio Caïroli, nochtans geen winnaar, slaagde er perfect in om in de lange afzink naar beneden tot drie eker toe een rivaal te passeren. En zijn ‘move in de eerste reeks in de korte lus na de start was een beauty, eentje voor de seizoensreview. En Herlings had zaterdag al laten zien hoe het kon op een zakdoek. Allons-y! Credits: Bavo, Mediacross, mxgp.com, teams...

Clement Desalle - Monster Energy Kawasaki: "De start was hier belangrijker dan elders want het is moeilijk passeren in Pietramurata. Ik heb de laatste tijd heel hard gewerkt aan mijn starts om toch telkens bij de top vijf weg te zijn. Ik heb de hele dag regelmatig kunnen racen. In de eerste reeks kon ik zelfs een tijdje in het spoor van de leider blijven. Dat is goed voor het vertrouwen. In de tweede reeks was het lastig om Cldenhoff te pakken. Ik kreeg een steen op de bril en zo kwam er gruis in mijn ogen. Eenmaal voorbij waren de leiders te ver weg. Ik ben wel tevreden nu de hardere banen er aan komen. Julien Lieber – Monster Energy Kawasaki:: “Ik wist al bij voorbaat dat het niet gemakkelijk zou zijn. Dit is niet mijn favoriete piste. In de eerste reeks finishte ik als negende, ondanks het feit dat ik me niet helemaal inmijn sas voelde. Mijn tweede start was beter, maar in de tweede bocht hield de rijder voor mij in zodat ik langs achter werd aangereden. Ik moest als laatste aan de race beginnen maar ik remonteerde tot de vijftiende plaats. Vreemd, sinds het begin van het seizoen lijkt er altijd wel iets onregelmatig te gebeuren in de tweede reeks.” Romain Febvre – Monster Energy Yamaha: “Mooi weekeinde. Mijn snelheid is goed. Het probleem lag dit keer echt op de baan. Zo moeilijk was het om te passeren. Op een andere baan zou er ook een andere uitslag geweest zijn.” Jeremy Van Horebeek – Monster Energy Yamaha: “De race verliep niet volgens plan. Ik heb nog altijd wat last van mijn pols, maar het waren vooral de starts. In de eerste manche reed ik van de 21ste naar de tiende plaats. Dat is niet waar ik wil finishen. In de tweede reeks was ik wel beter weg maar dan kreeg ik een steen in m ijn achterrem. In een bocht reed ik gewoon rechtdoor zodat Paul me passeerde. Niet leuk. Ik denk dat we ons voor de volgende wedstrijden gaan toeleggen op het starten.” Jeremy Seewer – Wilvo Yamaha: “Ik reed een solide wedstrijd. Helemaal tevreden ben ik niet. Ik weet dat de snelheid er is, maar het moet allemaal een beetje samen vallen. De wedstrijd? Ik kende twee geode starts en ik zat heel de koers in een goed ritme. Ik ben tevreden met mijnprogressie. Gisteren had ik he wat lastig. Deze baan en de nieuwe motor eh.…. Dus, echt tevreden ben ik niet, maar ik weet dat ik beter kan.” Shaun Simpson - Wilvo Yamaha werd elfde in de eerste manche. In de tweede reeks kwam hij ten val en blesseerde zich aan de schouder. Over zijn toestand was zondagavond nog niets meer bekend. We beginnen met minder goed nieuws uit het Honda kamp. Brian BNogers zou zich opnieuw geblesseerd hebben aan de voet. Een snelle rentree lijkt nu ve weg. Tim Gajser – HRC Honda: “Mijn eerste start verliep in het begin niet zo goed. Ik zat midden in het pak maar ik de tweede bocht nam ik blijkbaar de beste lijn en ik schoof door naar de vierde plaats. Ik kon toto halfweg de reeks mee rijden met de mannen vooraan. Na enkele foutjes kon Caïroli bij me komen en passeerde mij (top-manoeuvre nvdr). Vijfde is niet slecht, maar gepasseerd worden geeft me een slecht gevoel. In de tweede reeks had ik een gelijkaardige start maar er viel iemand voor mij. Ik reed zelfs over zijn wiel. Vanaf dan was het plaatsen winnen.” Petar Petrov – Honda Redmoto-Assomotor: “Ik heb nog steeds niet de gewenste snelheid na mijn voorseizoensblessure (Petrov liep een sleutelbeenbreuk op maar wilde die niet openbaar maken nvdr). Daarbij komt ook nog eens de setup van de motor. Het lijkt er op dat we vorderen. In de eerste reeks viel iemand voor mij in de start. Ik moest hard werken om top 20 te halen. In de tweede reeks reed ik agressiever maar het lukte niet zo best. Maar ik ben er zeker van de de resultaten uiteindelijk komen. Het is niet leuk om voor ene 20ste plaats te strijden. Herlings – Red Bull KTM: “Verbazingwekkend hoe ik hier won. We hebben hard aan de starts gewerkt. Je merkte zelf wel de verbeteringen. Ik hoop dat het natuurlijk zo blijft. Dit is niet mijn lievelingsbaan, maar toch was ik blij om hier te racen. Het verbaast me zelf dat ik al zoveel wedstrijden won op een en hetzelfde merk.” Wat ons verbaast is de maturiteit van Herlings. Van de onbesuisde risico’s nemende Jeffrey blijft niets meer over. Hij klaart de klus nu op een koele, weloverwogen manier. En, zie de kwalificatie, tweede bocht – hij laat niet met zich sollen. Antonio Caïroli – Red Bull KTM: “Voor het kampioenschap is het altijd goed om op het podium te staan. Maar vandaag had ik me meer gewenst dan dat. In de eerste reeks gebeurde er iets vreemd in de eerste bocht. Enkele stenen knalden tegen mijn voorwiel en rem aan. Dat gaf een heel raar gevoel in de eerste ronden. Ik zakte zelfs ver terug tot het wiel blijkbaar vrij kwam en ik begon te remonteren. Het viel ons inderdaad op dat Antonio in de eerste ronden niet mee kwam met de rest. Pas in de herneming van de hoogtepunten zagen we dat hij op een sprong het voorwiel los probeerde te schudden. Aan de uitleg merken we nu dat er weldegelijk wat aan de hand was. Glenn Coldenhoff – Red Bull KTM: “Ik kom vandaag dicht bij het podium. Jammer van een klein foutje in de start van de eerste reeks. Ik passeerde later nog twee man, maar er zat meer n. I de tweede start was ik mee en reed lang als derde rond. Desalle passeerde me maar ik kreeg terug adem en kon hem zelfs volgen. Vijfde worden is een degelijk resultaat.” Klopt helemaal Glenn, en we verontschuldigen ons een beetje voor het feit dat we even twijfelden aan je capaciteiten om top te rijden. Dat werd door jezelf weerlegd….