MX World

30/04/2019 09:16 - geplaatst door Stingray

100-den, neen misschien wel 1.000-den man- en vrouwuren  werden er geïnvesteerd om de Dutch Masters of Motorcross in stijl te ontvangen in Zeeland. Het circuit onderging een ware metamorfose kwa aankleding. Kosten noch moeite werden gespaard om de openingswedstrijd tot een hoogtepunt van het seizoen te maken. alles lag te blinken, helemaal klaar om van start te gaan. Maar de late wolkbreuk op vrijdagavond veegde in één klap  al dat werk en moeite van tafel. Er restte RES Axel niets anders dan de handdoek in de ring te gooien. Geen Dutch Masters op 16 en 17 maart. Dan ga je als vereniging toch eens diep nadenken over hoe het verder moet. En met de Zeeuwse koppigheid en geloof in eigen kunnen lag de oplossing niet voor de hand, maar wel voor het grijpen. Door de grillige FIM-kalender kwam plots 4 & 5 mei vrij. Res Axel twijfelde niet, of misschien heel even, en trok met verse moed naar de nieuwe opdracht: de tweede proef van de Dutch Masters of Motorcross. Nu zondag in Axel.

Allen daarheen, maar eerst alle info + galerij doornemen onder Thor!

PS: omdat je in Axel op de verhoogde berm kan staan is de baan zowat 99,5 procent overzichtelijk (kan ook iets minder zijn....)!


De openingswedstrijd in Oss verliep wat onorthodox vanwege nukkig materiaal en een aantal incidenten op de baan. Een samenloop van omstandigheden waar soms toch wel echt niemand met de vinger gewezen moet worden. Dat doen we dus ook niet uit diep respect voor elke organisator. en we rekenen er op dat Axel tot in de details zal voorbereid zijn voor de ontvangst van rijders en toeschouwers. Veel Belgen ook, want Axel ligt dan toch maar een boogscheut over de grens.

Het is natuurlijk het deelnemersveld dat de aandacht trekt. Na de betrekkelijke lange onderbreking van de WK-wedstrijden is het volgend zondag weer prijs. En dan willende meeste GP-rijders toch weten waar ze staan. Heeft de pauze deugd gedaan en blijven de piloten 'groeien' zoals ze vaak aangeven? Of is er door de absentie vormverlies? Who knows, we weten het zondagavond.

In de 500 cc is echt de elite wel aanwezig.  Wilvo Yamaha met Gauthier Paulin en Arnaud Tonus, samen met hun Yamaha stalgenoot Jeremy Seewer. Dan Standing Construct met Glenn Coldenhoff, Max Anstie en Ivo Monticelli. De man in vorm - en leider inde 500 cc - Arminas Jasikonis ook op Husqvarna fabrieks spul, Benoit Paturel, Honda Factory Brian Bogers en nog snelle jongens als Petar Petrov, Vsvolod Brylyakov en een 15-tal Belgen onder aanvoering van Yentel Martens en Greg Smets. Jeffrey Dewulf staat niet op de lijst, maar reed zondag zijne eerste wedstrijd. Het kan dus.

Ook in de MX2, sorry 250 cc staan er een paar namen te blinken. WK-leider TK Olsen en Jedd Beaton zijn er bij , de Duitse hardrijder Henri Jacobi, die ook de stand aan voert in de Dutch Masters. Vervolgens de Franse kampioenschapsleider Stephen Rubini. Daarnaast  Haarup, van de Moosdijk, Pootjes, noem maar op. Bovendien komt er stevig weerwerk van het Yamaha Kemea team met Jago Geerts en Ben Watson. Brent Van doninck is er bij, zelfs Cyril Genot die op zijn eentje terug aan de weg timmert.

In de 125 cc treffen we liefst 12 nationaliteiten aan. Kay De Wolf, Dave Kooiker en Adam Szolt-Kovacs voeren de stand aan na de enige reeks in Oss. Kooiker won voor twee weken de Denicol Sand Rookie. Veel Belgen ook met onder ander Liam Everts en Wannes Van De Voorde. Maar onthou vooral dat de jeugd zich smijt, alsof het hun enige en laatste wedstrijd is. altijd mooi en sensationeel.....

De dag wordt op gang getrokken met de 85 cc. In Oss ging de zege naar Karlis Alberts Reisulis voor Cas Valk en Raff de Wolf. Beste Belgen zijn hier Paptiste Beernaert en Junior Bal.

De timing voor de Dutch Masters is voor de eerste wedstrijden dezelfde. De eerste start wordt gegeven om 11.30 en het einde is voorzien rond 17.30 met de prijsuitdeling. Indien U het helemaal correct wenst te weten dan klik je HIER voor de timing van zondag.

Tussenstanden:

500 cc

250 cc         

125 cc         

85 cc

Deelnemerslijsten (ook om af te printen):

85 cc: hier klikken

125 cc: hier klikken

250 cc: hier klikken

500 cc: hier klikken