MX World

03/01/2020 14:05 - geplaatst door Stingray

We schrijven eind augustus 2019 en lezen op MXWORLD het volgende keiharde bericht: "Slotreeks MXGP Uddevalla. We zagen de verschrikkelijke highsider nauwelijks in beeld. Vervolgens prezen we ons - en ook het slachtoffer - gelukkig dat we de rijder op de draagbaar zagen bewegen en gesticuleren. Meer wisten we niet van de val van Romain Febvre en de gevolgen er van. Maar nu blijkt dat die toch behoorlijk aan tikken. Romain brak bij de val zijn linker dijbeen. Is bijvoorbeeld out voor de twee resterende WK-wedstrijden maar ook moet de Franse bondscoach zijn kaarten voor de MXoN herschuden."

Dat gebeurde dus dik vier maanden geleden. Maar ondertussen vergeten we snel en geneest een atleet ook snel. Romain zit terug om de motor. Hij zal in 2020 rijden op een Monster Energy Kawasaki, naast onze (ook met blessure uitgevallen) landgenoot Clement Desalle. 

Beiden zijn ondertussen actief en daarover wil 'Le Vosgien' het volgende kwijt.

Afijn, wel efkes door klikken op Thor.

Momenteel vertoeft Febvre op Sardinië. Daar komt hij wel meer om zijn seizoen voor te bereiden.

"Sommige rijders opteren voor Spanje, zelf gaat mijn voorkeur uit naar Sardinië.  Ik  hou van het eiland en ik weet alle baantjes liggen waar we kunnen trainen. Het weer is hier overwegend goed en je moet nooit lang onderweg zijn."

"Ik ben hier al - behalve met de eindejaarsfeesten - van in december. Samen met de crew. Ik kreeg groen licht van de dokter om te mogen rijden. Eerst reed ik in België enkele rondjes op een productiemotor , alleen maar om te zien of mijn been in orde was. Daarna volgde ik mijn mekaniekers die al op Sardinië waren."

"Het is plezierig om te rijden. Maar ik had toch enkele dagen last van mijn been. Ik reed graag op de productiemotor, maar het verschil met de fabrieksbike is toch wel groot. Van zodra ik daar mee reed voelde ik me heel snel vertrouwd, en reed comfortabel. De karakteristieken van de motor passen perfect bij mijn rijstijl. DAt is een ideaal uitgangspunt vooraleer we de motor gaan fijntunen. Nu is het zaak om mijn grenzen te kennen na die lange break. Half januari gaan we voluit voorbereiden voor de wedstrijden. Ik weet nog niet waar ik mijn eerste wedstrijd zal rijden op de Kawasaki, maar ik kjik er wel naar uit."

Romain Febvre neemt ook een nieuw startnummer. Hij verruilt de 491 voor het nummer 3. Toevallig ook het nummer van Eli Tomac (USA Kawasaki).

"Dat is puur toeval," verteld Romain. "In het ziekenhuis had ik niet veel omhanden dan nadenken. Op een dag kreeg ik een idee om mijn wedstrijdnummer te wijzigen. Ik wilde een korte nummer, en de 3 was nog beschikbaar. Ik reed tot nog toe mijn hele loopbaan op de 461, maar veel belang hechte ik daar niet aan. Ik reed als kind met nummer 61 en toen ik supermoto ging rijden was 461 de enig optie om 61 er in te behouden. Maar met de nieuwe decade verander ik van team, motor en dus ook van nummer. Ik apprecieer dat ik met ander mensen werk. Ik had een heel goede relatie met  mijn vorige (Yamaha) team. Maar nu  heb ik een fris gevoel bij deze nieuwe omgeving."