MX World

05/08/2020 17:51 - geplaatst door Stingray

Eerlijk? We waren een beetje op de hoogte, een heel klein beetje en door A en B bij mekaar te tellen wisten we zowat voor 50 procent wat er zou gebeuren. Nochtans, zondag liet Julien Lieber - want daar gaat het over - een niet onaardige indruk op ons. GP winnen, nah, dat zat er niet in. Maar in de slotreeks wist de in Malmedy geboren rijder toch vrij lang voor  leider  Romain Febvre uit te rijden. Er zat dus beterschap in voor Lieber, die sukkelde met een handblessuren.

Tot het persbericht van Honda rond etenstijd in onze mailbox plofte.

We geven U onder Thor een vrije vertaling.



JM Honda Racing-coureur Julien Lieber heeft vandaag met onmiddellijke ingang zijn afscheid van professionele races aangekondigd. De 26-jarige Belg miste de afgelopen 12 maanden veel tijd op de motor door een reeks blessures die hij opliep tijdens de Duitse MXGP-ronde van 2019. Hoewel het nieuws voor velen een schok zou kunnen zijn, voor Lieber - ooit de felle concurrent - de conclusie was onvermijdelijk. Je zou niet merken dat er iets niet klopt als je Julien alleen op een circuit ziet rijden. Stijlvol, spectaculair en met natuurlijk gemak dat zeldzaam is, zelfs bij de beste ter wereld.

De zakformaat racer uit Malmedy reed in zijn carrière op verschillende motoren zoals het EMX250, MX2 en eindigde als 4de overall op de MXGP van Imola 2018. In zijn twee MX of Nations-optredens verzamelde hij zilver (2014) en brons (2015) met Team België. Het lijdt geen twijfel dat de protegé van Yves Demaria het potentieel had om zijn stempel te drukken in MXGP aan boord van de JM Honda CRF450R. Helaas had het lot zijn eigen weg.

"Het was een genoegen om samen te werken met een getalenteerde coureur als Julien. Het werd meteen duidelijk dat de Honda perfect bij zijn stijl paste", zegt Jacky Martens, teammanager van JM Honda Racing. "Deze winter zag alles er veelbelovend uit, maar helaas bleef hij last hebben van zijn blessure. We vinden het niet alleen jammer als team, het is ook zuur voor Julien om zo te moeten stappen. Ik wens hem het allerbeste voor de volgende hoofdstuk in zijn leven ".

Je bent pas eind juni weer op de fiets gestapt. Maar uiterlijk leek alles in de praktijk prima. Waarom dit einde?

Julien Lieber: “De nasleep van mijn crash in Teutschenthal vorig jaar was veel ingewikkelder dan we ons in eerste instantie hadden kunnen voorstellen. Ik had twee operaties aan mijn elleboog, twee aan mijn pols met de laatste begin maart. In beide gevallen bleek dat er niet zo veel was dat een operatie kon doen om het probleem goed op te lossen. Dat is waar ik de hele tijd mee te maken heb gehad. Zelfs toen de pijn zoveel beter was nadat ik een infiltratie had gekregen, weet je dat de verwondingen zelf over een paar maanden of zelfs een paar jaar eerlijk gezegd niet op magische wijze zullen verdwijnen. ”

Is het uw doortastende karakter dat deze beslissing versnelde?                         

Lieber: “Absoluut. Het niveau bij de MXGP-wereldkampioenen is op zichzelf al hoog, dus je kunt niet in de rij gaan staan ​​en verwachten competitief te zijn als je niet 100% bent. Zelfs als de pijn draaglijk is, merk ik dat ik minder kracht in mijn linkerarm heb vanwege het elleboogprobleem en mentaal voel je je niet op je gemak om te duwen zoals je zou moeten. Dat is een gevaarlijke situatie waarin er zelfs een risico kan zijn om meer schade op te lopen. Zeker op een krachtige 450 fiets! Elke race dit seizoen voelde eigenlijk aan als 80%. Voor mij persoonlijk is het absoluut zinloos om te streven naar een top-15. En ik weet dat JM Honda Racing daar ook niet om draait! Tot vorig jaar zat ik in een opwaarts  spiraal van verbeteren en dichter bij mijn doelen te komen. Ik weet dat we op de goede weg waren met de top-5 uitslagen die ik reed in 2018 en 2019. De ervaring die nodig is om resultaten te behalen is aanwezig, maar op dit moment voel ik dat mijn lichaam me dat niet toestaat. "

Het moet een moeilijke beslissing zijn om te beseffen dat alle ingrediënten voor succes er zijn, maar dat die met pensioen moeten gaan.

Lieber: "Er is een tijd voor elke professionele rijder om afscheid te nemen. Voor sommigen is het eerder dan voor anderen, maar het is voor mij duidelijk dat dit de beste beslissing is. Eén ding is absoluut zeker: met deze blessures was het niet mogelijk om de Julien Lieber te zijn die ik was voor deze crash, toen ik tweede was achter Tim Gajser ... Het is jammer dat het nu moet gebeuren omdat ik erg blij was met de hele programma voor 2020. Ik weet dat ik een geweldige kans had om samen met JM Honda Racing op te bouwen. Het team is echt goed, alles ging geweldig en het plakte ook meteen met de motor. Vanaf de eerste keer dat ik op de CRF450R reed, werd ik verliefd op het rijgedrag, het is zo gemakkelijk om snel te rijden met die fiets! "

Wat valt op als het gaat om carrièrehoogtepunten?

Lieber: “Toen ik als zuiver private rijder, met mijn eigen team, aan de top reed in de MX2. Dat was heel bijzonder. Ik moest na een heup-operatie anderhalf jaar aan de kant blijvenen de rentree was echt wel moeilijk. Het was ongelooflijk om het podium te halen in de openingsrace in Qatar en daarna de rode plaat te pakken in Argentinië. Beide seizoenen op de fabrieks Kawasaki MXGP-team waren ook leuk. Al met al ben ik blij met wat ik heb bereikt, zowel in MX2 als in MXGP. Je wil wel meer, maar uiteindelijk is er maar één wereldkampioen. "

Wat brengt de toekomst voor Julien Lieber?

Lieber: “Ik wilde al van jongs af aan  de beste motorcrosser worden. Dat maakt het nog moeilijker om dit leven achter je te laten. Aan de andere kant ben ik nog jong, dus dat is misschien een voordeel om een ​​nieuw doel te vinden. Ik heb nog niet besloten wat ik precies wil. Daar ga ik een paar manden de tijd voor nemen."

Vind je het moeilijk om de resterende GP's dit seizoen vanaf de zijlijn te bekijken?

Lieber: “Absoluut! Het zal heel moeilijk zijn om naar de races te kijken. Zeker in het besef dat je geen WK-rijder. Motorcross is nog steeds een geweldige sport en ik zal het missen, maar helaas, het is zo. Ik ben ervan overtuigd dat ik me beter zal voelen van zodra ik nieuwe doelen in het leven heb. "

Je reed 10 jaar geleden je eerste GP en racete over de hele wereld. Waar reed je het liefste?
Lieber: “De afgelopen jaren hield ik absoluut van Orlyonok. Het is een circuit met een grote verscheidenheid aan secties en obstakels en de omgeving is ook mooi, met de Zwarte Zee op de achtergrond. Sevlievo in Bulgarije was ook cool. Uiteindelijk zijn er aardig wat leuke… (geglimlacht) en niet zo leuke natuurlijk! Maar elke rijder heeft zijn eigen voorkeur en je houdt altijd van tracks waar je het goed doet. ”

Je laatste woorden, als afscheid van het motorcrossen?

Lieber: "Ik wil in de eerste plaats mijn familie bedanken die vanaf dag één achter me heeft gestaan. Daarnaast Pier Bottero die me de afgelopen vijf jaar heeft ondersteund via Lovemytraining met Yves Demaria als coach. Dit was een geweldige samenwerking. Verder een grote dank aan alle teams, sponsors, fans en media. In de loop der jaren heb ik als professionele rijder veel geweldige mensen ontmoet, veel individuen die allemaal hun steentje hebben bijgedragen om mij op mijn beste niveau te krijgen. Van monteurs tot teammanagers en ander personeel, bedankt dat je in me geloofde en me hebt geholpen. Last but not least, dank aan Jacky Martens voor zijn vertrouwen en professionaliteit. ”

Als gehuegensteunte wat extra info over Julien Lieber:

JULIEN LIEBER, geboren Malmedy 15-06-1994.
2010 : 8ste EK MX2.
2011 : 29ste MX2.
2012: 22ste MX2. Einde seizoen opgevangen door Suzuki Rockstar Energy Europe.
2013: 23ste MX2. Rockstar Energy Suzuki Europe naast Max Anstie. Geblesseerd in Valkenswaard. Reed goed, in de rug gesprongen na val. Out voor de rest van het seizoen
2014: 11de MX2, Rockstar Energy Suzuki Europe. Breekt net voor Lommel met team. Rijdt twee mooie GP’s voor Standing Construct KTM. Valt in voor MXoN, en wordt 2de met Van Horebeek en Strijbos.
2015: 6de MX2. Net geen podium. Standing Construct Yamaha naast Guillod. Gecoacht door Yves Demaria.
2016: Wilvo–Standing Construct Yamaha. Sukkelt met liesblessure. Niet gezien.
2017: 6de MX2. Eigen KTM Team. Reed bij wijlen heel sterk. Viel nog te veel. Minder einde seizoen.
2018: 11de MXGP. Paar mooie wedstrijden gereden. MXGP debuut. Ploegmaat Desalle Kawasaki.
2019: 17de MXGP. Uitgevallen na Teutschenthal. Monster Energy Kawasaki Team. Naast Desalle.
2020: Jacky Martens Racing Honda, naast Benoit Paturel.