MX World

04/08/2014 09:17 - geplaatst door Marcel Dirks

Steeds meer zie je om de GP’s kerels rond lopen met een hoofdtelefoon en een micro (een headset dus) om het hoofd. Is dat om geheime afspraken te maken. Om iets te zeggen en te beluisteren wat niemand mag horen? Of gewoon wat favoriete .mp3 te beluisteren? We vroegen het aan iemand met zon ding om en vijfvoudig wereldkampioen Joël Smets gaf tekst en uitleg. Thor.

Smets: “Laat ik eerst en vooral een fabeltje uit de wereld helpen: wij hebben geen verbinding met de rijder. Dat is verboden. Bij ons werkt het zo: een aantal mensen verspreiden zich over de omloop. Ook in de pitlane dragen ze een headset. Zo kunnen we met mekaar spreken indien gewenst. Zaterdag bijvoorbeeld hebben we gewerkt aan Kevin’s vering. Ik ben dan op de toren gaan staan, omdat ik van daaruit een goed overzicht had op wat Kevin deed in de trainingen. Mocht ik zaken zien die onmiddellijk moeten aangepakt worden, dan sein ik de pitlane in, zodat die Kevin eventueel kunnen binnen roepen om wat aan te passen.” MXWORLD: “Wat is de filosofie er achter? Een rijder gaat er niet sneller mee rijden toch?” Smets: “Inderdaad, dat klopt. Je zal geen GP winnen door met een koptelefoon rond te lopen. Maar in sommige gevallen kan je wel de schade beperken. Stel dat ik zie dat iemand van ons team een te verhelpen probleem aan de motor heeft. Die rijder gaat zelf wel binnen komen, maar ik kan de pitlane toch inseinen in wat onze man op de motor nodig heeft. Ze kunnen dan het benodigde materiaal alvast ter hand nemen. Hierdoor win je flink wat seconden. Anders moet de rijder zelf nog eens uitleggen wat er mis is, en kan pas daarna het materiaal genomen worden. Het is al vaak gebeurd dat een goed voorbereide pitstop een rijder toch dik in de punten houdt. MXWORLD: Klopt, zo hadden we het nog niet bezien. Maar wordt er ook iets anders gezegd tijdens de race zelf? Smets: “Best wel. Ik zegde het al, ikzelf sta meestal ergens waar ik goed overzicht heb. Mocht ik gedurende een reeks iets opmerken wat beter is voor onze man op de motor, bijvoorbeeld een piloot die fel verzwakt of zo, dan gaat mijn boodschap naar de pitlane en via het pitboard wordt dat dan mee gedeeld. Nogmaals, het zijn vaak kleine dingen, maar daar zit soms wel het verschil tussen winst en verlies.” Gesproken met kennis van zaken dus. En nu moet je niet meer vreemd op kijken als je Joël of Stefan met zo’n headset om ziet passeren. Ze zijn dan zeker niet aan het luisteren naar de nieuwste van Praga Khan. En overigens…. Wij dragen er zelf ook eentje bij Motors TV. En eerlijk, ik kreeg mijn arm zondagavond niet meer omhoog, dus volgend jaar mag de Stakke mij in Lommel ook van een headset voorzien.