MX World

19/07/2014 11:47 - geplaatst door Marcel Dirks

De zitjes zijn alweer bijna verdeeld voor volgend seizoen maar voor Shaun Simpson Simpson is het nog altijd wachten op een goed contract voor 2015. Het is toch bijna onwaarschijnlijk dat een rijder van een kaliber als dat waar Shaun een van is geen goed zitje versierd kan krijgen in de MXGP-klasse. Thor it voor meer...

Shaun bezet momenteel de zesde plaats in de WK-tussenstand, op een prive KTM machine dan ook nog, niet gemakkelijk om als “privateer” mee te doen voor een top-vijf plaats in het WK MXGP.
Shaun Simpson: “Vorig jaar viel alles redelijk snel in de plooi maar dit jaar zelfs met een vijfde plaats in het vizier had ik toch wel gedacht dat meer teams in mij geinteresseerd zouden zijn.
Misschien verloopt het allemaal wat trager, het kan ook zijn omdat er meer jongens uit de MX2-klasse opkomen. Niemand is echt zeker wat er zich allemaal afspeeld, er is sprake dat Ryan Villopoto, zijn komst zou veel veranderen in het wereldkampioenschap. Ik hoop dat ik nog kans maak op een van de fabrieks-zitjes.” Shaun heeft net als in zijn MX2-periode enkele jaren tijd nodig om zich aan te passen maar in 2008 streed Shaun met oa. Tyla Rattray, Searle, Cairoli voor reekszeges in de MX2-klasse. Nu, in de MXGP-klasse lijkt het dezelfde weg op te gaan maar opnieuw vinden we de vriendelijke Schot weer voorin terug, remember vorig jaar Lierop? Daar won Shaun met veel klasse de Grand Prix MX1 op een prive-Yamaha. “Ik wilde met Yamaha verdergaan maar ze hadden geen gepast pakket voor me op dat moment. Ik maakte dan met Roger Magee een goede overeenkomst om als privateer aan de start te komen. Samen met mijn vader moet ik er alles aan doen maar je ziet, de topvijf is mogelijk,” Aldus Shaun. “Als je bekijkt wie er voor me of net achter me staat, het zijn allemaal fabrieksrijders, om hogerop te geraken heb ik echt dat fabriekszitje nodig. Je kan dan veel beter je motor afstellen, je krijgt meer advies, meer mensen maken alles gewoon makkelijker. Door de week lijkt het er soms op dat ik als tweede mecanieker werk.” Samenwerken met zijn vader is misschien niet ideaal maar het werkte vorig jaar goed toen hij vorig jaar bijna gratis voor het JK SKS Yamaha Team ging rijden. Een fabriekszitje bij Yamaha of Kawasaki lijken nu nog de enige paden die open zijn. Met de derde plaats in de tweede reeks afgelopen Grand Prix in Finland zette Shaun zijn eigen wel in de vitrine natuurlijk.
Ik vergelijk mezelf met Jeremy van Horebeek, Jerre reed vorig jaar goed en zette dit jaar een flinke stap zodat hij nog niet ver af is om mee strijden voor de wereldtitel. Ik zie mezelf in de positie van Jeremy, waar hij in 2013 zat. Met een fabrieksmotor zie ik mezelf dezelfde stap zetten die Jeremy dit jaar zette. Is Shaun Simpson dan niet “hot” genoeg voor een fabriekscontract? Hij is een toptien-rijder en heeft het potentieel om regelmatig in de topvijf te finishen en in het zand zeker evensnel dan eender wie ook. Anderen rond hem verdienen goed geld terwijl velen het seizoen niet afmaken of later inspringen (door blessures). Hij brengt de sponsors goed in beeld en is erg spraakzaam voor camera’s of in interviews, hij is iemand waar de pers dan ook nog graag mee praat. Zijn laatste grote blessure dateert dan ook nog van 2009, een blessure waar hijzelf ook nog niet aan kon doen. “ Als ik wist waarom dan zouden we hier nu niet over praten en had ik een tweejarig contract op zak. Ik probeer altijd vriendelijk te zijn, op en naast het circuit, lach altijd en probeer mijn job zo goed te doen als ik kan. Ik zeg niet dat ik de snelste rijder ben, dat is duidelijk dat ik dat niet ben. Ik probeer maar je hebt een goede omgeving nodig en mensen die 100% in je geloven als je progressie wil maken. Als je dat niet hebt blijf je op een bepaald niveau steken.” Wat dan met het privateer-programma in de US? In de AMA kun je jezelf betalen door het prijzengeld. “Het is niet mijn prioriteit en ik denk er eigenlijk niet vaak aan. Af en toe wel, dan denk ik van: Hoe zou ik het er ginger vanaf brengen? Ik weet dat Herlings er gaat rijden in augustus en Strijbos en Desalle reden er al eerder en ze hebben er echt van genoten. Je krijgt er prijzengeld, god zij dank!! Het zou iets helemaal anders zijn en als ik een deal zou rondkrijgen zou het misschien wel mooi zijn.” Komende week wordt cruciaal voor rijders als Simspon en Frossard wie zich ook opnieuw in de kijker rijdt de laatste weken. Tijdens de Tsjechische GP zal veel geregeld zijn/worden bij de fabrieksteam. Als de Schot een fabriekszitje kan versieren zouden we de echte Simpson wel eens kunnen zien. . “We hebben veel geleerd dit seizoen maar als we verder zouden gaan moeten we toch meer steun krijgen. De Hitachi-crew mag dan wel tot het beste Brits MX-team uit de laatste vijf jaar behoren, alles zou gewoon beter zijn met meer steun. Op dit moment is er niet veel meer rondom mij dan ons twee. Ik kan me daarom niet genoeg op mijn job concentreren.”