MX World

19/07/2014 10:59 - geplaatst door Marcel Dirks

Ricky Carmichael zal volgende week in het land zijn. Om te rijden bij Everts & Friends en les te geven. Daar moet je dan een motor voor hebben. Hoe lossen ze dat in Belgie op?
Zo is het ongeveer gegaan: “Hallo, Suzuki België hier. Zeg,  jullie weten dat Ricky Carmichael naar België komt voor Everts & Friends? Zou jij voor hem een Suzuki willen klaar maken?”
Dit telefoontje kwam binnen in het atelier van Alain Maris, officieel Suzuki verdeler.
Waarop Alain: “Ja, dat zou ik wel willen doen, maar hoe moet dat er uit gaan zien?”
Suzuki België: “???????????”.
Alain aanvaardde de opdracht en hoe dat verliep leest u onder THOR.

Klik hier voor een fotoreeks die exclusief door onze huisfotograaf mocht gemaakt worden van de motor waar RC#4 in Genk mee gaat rijden Alain Maris: ”Ik heb me er niet vanaf willen maken met een snelle oplossing. Nieuwe Soes uit de krat, wat pimpen met plastic en zo. Om te staan schitteren op Everts & Friends en om Ricky Carmichael te laten rijden zou dat voldoende geweest zijn. Maar zo steek ik niet in mekaar.” MXWORLD: “Hoe steekt Alain dan wel in mekaar?” Alain Maris: “Ik had pas een nieuwe motor ingereden. 2 keer 20 minuten gebold. Ik besloot vanaf deze basis te gaan werken. Dubbel natuurlijk, want er komt een motor op de stand van The Art Of Motorcross en die zal identiek zijn aan de motor waarmee Carmichael les zal geven. Het vreemde was dat Carmichael niet echt specifieke wensen had. Via zijn management kregen we gepersonaliseerde stickersets en full titanium uitlaten met carbon demper van Yoshimura opgestuurd alsook zijn gepersonaliseerde sturen van ProTaper. We hebben vervolgens de motoren uitgekleed. Enkel het frame, de achterbrug en de radiatoren zijn standaard gebleven.” MXWORLD: “Veel speciale spullen dus?” Alain Maris: “ Ja, eigenlijk wel. Het subframe en de benzinetank werden speciaal gemaakt in carbon, door de Italiaan Flavio Cavallini van de firma CRM. Op die tank een flat cap, om het scrubben te vergemakkelijken. Zo blijf je nergens achter haken. We vervingen het plastic achter door dat van een 250. Zo oogt de 450 slanker. Puur esthetisch, maar het oog mag ook wat hebben. Naar wat ik begreep is dat Carmichael liefst een agressieve motor onder de kont heeft. In combinatie met de Yoshimura uitlaat zijn we er perfect in geslaagd om van de Suzuki een bom te maken, met zowel  een heel scherpe reactie op het gas als een heel mooi vermogen op topsnelheid.  Hoe we dat gedaan hebben? Sorry, ik zet mijn joker in”. MXWORLD: “Komaan Alain…..! Alain Maris: “Het enige wat ik daarover kwijt wil is dat we tot zelfs in de motor al wat kon vervangen werd door titanium spullen. In totaal is de motor 8 kilo lichter geworden. Oh ja, ik kreeg van HSL een fabrieks-link met maar liefst 8 instellingen tegenover de 4 die normaal op zo’n link staan. Dit voorkomt de doorzak van de achterbrug bij het starten. Ook de voorkant is voorzien van een gelijkaardig systeem. Saillant detail: in de culasse hebben we het logo van Yoshimura laten aanbrengen. Dit is werkelijk uniek.” MXWORLD: “Kan je met het blote oog zien dat het een speciale motor is?” Alain Maris: “Dat zal wel zijn ja. Carbon voor naftbak en subframe. Er steekt een handgemaakt schakelpedaal op. De hendels zijn van Zeta. Vering voor en achteraan fabrieksspullen van Showa. Het superlichte zadel, enkel voor GP-motoren kreeg ik via via in handen. Ik kocht speciale wielen in, waarvan de naven uit carbon zijn. MXWORLD: “Prestaties opvoeren, motor lichter maken, blokje tunen, veel bling-bling er rond. Dat zal een aardige bom geld kosten. Stel, ik vind een zak met geld en ik  wil dezelfde motor als die van Carmichael. Wat kost me dat?” Alain Maris: “Dat wil je echt niet weten. Ik heb drie maanden lang mijn vrije tijd in die motor gestoken. Met alle spullen en werkuren die er in zitten maak ik een ruwe schatting van 60.000 euro. Maar dat is niet alles. Ik denk dat ik voor een modale klant de spullen NIET KAN kopen die me nu al dan niet tegen forse betaling in de schoot werden geworpen. Al moet ik een aantal mensen hard bedanken, die met mij in dit verhaal zijn gestapt. Stuk voor stuk vakfreaks, die ver buiten de lijnen kleuren.” MXWORLD: “Geef me dan maar de motor waar Carmichael mee zal rijden volgende week.” Alain Maris: “Dat zal helaas ook niet gaan. Die hou ik voor mezelf. Sorry”. Wie dit stukje vakwerk, gemaakt uit passie voor de motorcross wil zien kan maandag terecht op Everts & Friends. Een replica zal op de tentoonstelling bij The Art Of Motorcross geshowd worden. En Carmichael zelf zal met een gelijkaardige motor zijn ding doen op hetzelfde event en ook bij de MX-clinic die later op de week volgt.