MX World

15/07/2014 18:09 - geplaatst door Marcel Dirks

Luik twee van de nabeschouwing sloten we af met Steven Frossard en Kawasaki. Daar gaan we gewoon mee verder, en ook nog met de andere, mer Belgisch geörienteerde teams. Het zit allemaal achter het woordje Thor.

Jazeker, Dylan Ferrandis hoorde zondag zeker en vast op het podium. Waarom  hij daar niet op stond leest U verder. De volgende info handelt over CLS Kawasaki Monster Energy en Co. Met twee tweede plaatsen was Ferrandis de betere van de rest die ook weer vruchteloos Herlings probeerden bij te benen. Maar in de eerste manche negeerde de Fransman blijkbaar een gevarenvlag, toen een piloot nog op de omloop werd verzorgd. De jury was onverbiddelijk voor hem en voor José Butron. Beiden werden tien plaatsen terug gezet. Terecht of ontrecht: we stonden er niet bij. Ferrandis revancheerde zich in de slotreeks, maar de top drie was er niet meer bij. Dylan Ferrandis: “ Ik reed als derde achter Herlings en Butron vlak voor de laatste sprong. Herlings heeft wellicht de gele vlag gezien die werd getoond voor een gevallen rijder. Ikzelf zeker niet. Herlings stak zijn hand op en ik dacht dat hij pech had. Ik passeerde hem. Maar toen hij terug achter me aan reed liet ik hem passeren. Ik vond het allemaal zo vreemd. Daarna moest ik diep gaan om Butron  voorbij te steken. Ik werd tweede maar ik werd meteen geïnformeerd dat ik tien plaatsen zou terug gezet worden. We hebben de situatie nog proberen uit te leggen, maar tevergeefs.” Thomas Covington, tja wat moeten we daar van zeggen. Hij rijdt niet echt de pannen van het dak. Maart toch heeft Kawasaki er alle vertouwen in. Ondanks twee nulscores. Thomas Covington: “Met een slechte startplaats was het onmogelijk om me te tonen. In de tweede reeks probeerde ik te couperen. Even later viel ik en beschadigde ik mijn gashendel.” Ook Tommy Searle kende niet veel meeval. Hij zette snelle rondetijden neer, maar dat vertaalde niet in een pak punten. De eerste reeks gaf een opmars van twaalf naar zes te zien. In de tweede reeks sprong hij op een gevallen rijder. Hij kwam terug tot de dertiende plaats. Searle werd vervolgens gestraft wegens een defecte uitlaat.  Tommy Searle: “Ik kon een gevallen rijder niet ontwijken en viel ook. Ik kon hernemen maar ik zat te ver achteraan. Zoals vorig weekeinde had ik zeker de snelheid, maar het is niet gemakkelijk om na zeen slechte start terug te komen. Dan de plas over, naar de mannen van Hitachi Construction Machinery UK KTM. Ze gingen met Shaun Simpson zeker voor een podium. Ze verdienden er ook een, maar helaas…… Sean kreeg in reeks een last van de vallende ziekte, samen met Ken De Dycker. Hij zou niet verder komen dan de twaalfde plaats. Dat was niet verwacht. Gelukkig redde Shaun de meubelen in de slotreeks. Daarin bleef hij net uit de klauwen van een beresterke Strijbos op de derde plaats. Shaun Simpson: “Ik keek echt naar de cross uit. Ik geloofde er i dat een top drie mogelijk was. In de start werd ik door Caïroli  richting Gonçalves gedrumd en ik ging neer. Daarbij zat mijn been vast in mijn achterwiel; Ik kon snel weer vertrekken, maar toen ik aansloot bij de staart van de groep ging ik er opnieuw af. Ik begon zonder reserve aan de slotreeks, anders had er meer ingezeten. Nu moest ik Frossard laten gaan”. MX2-rijder Mel Pocok moest na pech in de kwalificatie als laatste naar het hekken. Maar het werd een off-day met twee zeventiende plaatsen. Naast Nathan in de MXGP reed Ben Watson zijn koers in de EMX250. Dat werd er een met gemengde gevoelens. Na de sterke Hollanders klokte hij of op 4 en 9. Maar hij zal met Adam Sterry rekening moeten houden voor het brons. Dichter bij huis resideert het JM Wilvo Nestaan Husqvarna Factory Racing Team. Er is werk aan de winkel hoewel er positief nieuws viel te rapen. Want Romain Febvre leidt al twee weken aan een rare ziekte. Zijn evenwicht op de motor is blijkbaar zoek, want hij rijgt de valpartijen aan mekaar. Febvre lag er bij in de eerste bocht. De zeer innemende Fransman ging als een speer en zou als zesde, gecorrigeerd naar vijfde plaats opstomen. Dit vanwege de straf voor Ferrandis. Wat in de eerste reeks wel lukte, ging niet op voor reeks twee. Febvre vond zijn draai niet en werd negende. Hij schuift wel op naar de derde plaats door de blessure van Thonus. Alex Tonkov reed wel op niveau. Mee in de start, finishte hij in reeks één als zesde. Ook in de tweede reeks was de Rus goed mee weg. Helaas zakte hij wat weg om twaalfde te worden. De podiumreeks van Yamaha Factory rijder Jeremy Van Horebeeck werd in Hyvinkää abrupt afgebroken. Bij nader inzien nipt, maar toch afgebroken en de teller blijft steken op twaalf. Héél genereus voor Van Horebeeck die zich voor het eerst sedert lang liet verrassen. Nochtans het leek er even op dat Caïroli te pakken was. De “Jerrre “ bleef lang kort bij de WK-leider zitten; Hij had ook geen problemen om Nägl of Frossard af te houden. Hij scoorde zijn negende tweede plaats op 25 reeksen. Maar dan kwam die val, in de achtervolging op Caïroli in reeks twee. De ge volgen: hoofdpijn en een kromme radiator. Dat werd verholpen na een  pitstop. Hij rukte nog op naar de tiende plaats en mistte zijn dertiende podium van 2014 met één punt. Jeremy Van Horebeeck: “ Ik voelde me echt goed vandaag, ik kon zelfs het tempo van Tony de ganse reeks goed volgen. Hoe ik gevallen ben in de slotreeks weet ik niet. Ik reed niet over mijn limiet en plots lag ik daar. Ik was vrij snel recht, maar ik was met mijn hoofd ergens tegen ge borst en ik kreeg hoofdpijn. Bovendien  was mijn radiator verwrongen zodat ik de stuuruitslag beperkt zag. Ik verloor wat plaatsen door de pitstop en door enkele ronden mijn ritme te zoeken. Maar goed, ik werd niet gekwetst.” Ruy Gonçalves reed zijn beste manche van het seizoen. We zagen het aankomen na zijn beste  kwalificatieplaats. De Bike It Cosworth Yamaha rijder, gaf nu toe dat hij vorige week een virale infectie had. Blikbaar goed hersteld behaalde hij de zesde plaats in de slotreeks. Rui Goncalves: “ In de eerste reeks moest ik onderweg aan mijn koppeling prutsen. Later kreeg ik last van dikke armen. Frustrerend eigenlijk want van zaterdag al wist ik dat de snelheid er was. In de finale reed ik op reserve na de start. Ik reed zeer geconcentreerd en reed vlekkeloze bochten. Vandaar dat mooie resultaat.” En omdat we alles nog niet binnen hebben, volgt er straks nog een deel vier. Tenzij u het nu al welletjes vindt natuurlijk.