MX World

02/07/2014 20:42 - geplaatst door Marcel Dirks

Husqvarna hoeven we niet meer voor te stellen, het van oorsprong Zweedse merk kent een grote traditie maar door tegenslagen werd het merk de laatste jaren wat uit het oog verloren. Na de wedergeboorte eind 2013, Husqvarna kwam toen in Oostenrijkse handen, lanceerde het merk opnieuw een concurrentiële motor. De 2015 motoren werden opnieuw verbeterd om de concurrentie aan te kunnen gaan met de beste merken. We hadden het geluk om de lancering bij te wonen en om de Husqvarna’s 2015 te mogen testen in het Zweedse Luleå. Lees verder voor de test, klik op Thor

Volgende modellen heeft Husqvarna voor 2015 in zijn gamma:
 
TC staat voor Twostroke (tweetakt) Cross
TC 85  : een krachtige 85cc-motor die nauwelijks verandering kent maar die erg competitief is. TC 125: de lichtgewicht-motor voor volwassenen die met 40pk genoeg in huis heeft om te winnen, de TC 125 kreeg nieuwe ontstekingscurve waardoor duurzaamheid en goede prestaties goed gemixt worden. TC 250: dit is het paradepaardje onder de tweetakten, met de map-switch op het stuur, de brembo-remmen, het polyamide subframe en de hydraulische koppeling kun je met deze 50 pk sterke machine elke terrein aan. Voor diegene die nóg meer wil, die kan in de Power Kit van Husqvarna de 300cc-kit bestellen. De 250cc tweetakt FC Staat voor Fourstroke (viertakt) Cross
FC 250: Met zijn 14.000 trm en zijn 40pk is deze viertakt motorcross lichtgewicht erg competitief in zijn klasse. Romain Febvre en Aleksandr Tonkov toonden dit seizoen al wat deze motor in huis heeft en de inbreng van het Jacky Martens-Team is dan ook te merken bij de innovaties van deze viertakt motocrosser. Zelf ben ik geen 250-viertakt-rijder maar toch was ik meteen goed met deze motor vertrokken ondanks het toch deminder lichtlopende ondergrond. De motor heeft een breed vermogen waardoor een schakelfoutje makkelijk vergeven kan worden.   FC 350: Wil je meer power dan de TC 250 maar vind je de TC 450 net iets teveel dan kunnen we de TC 350 aanraden. Deze motor kan een piekvermogen van 54 pk overbrengen (13.000 trm) waardoor je de strijd kan aangaan met de concurrentie in de zwaardere klasse. De motor werd ontworpen aan de hand van het lichte 250-blok waardoor je bijna 450 prestaties krijgt op 250-klasse formaat motor. We hebben deze motor uitvoerig getest, de motor is makkelijk in te sturen in kortere bochten, de motor bleef op de rechte stukken mooi stabiel en qua handelbaarheid zeker onze #1 van de crossmodellen. FC 450: Sterk maar bruikbaar vermogen voor iedereen, zo kunnen we deze 60pk-sterke motor omschrijven. Zelfs met de map-switch op “soft” ploegde deze motor nog stevig door de mulle zandwallen die ik onder de wielen geschoven kreeg. Met de map-switch op “hard” kwam de 450 nog meer tot zijn recht en de beter getrainde 450-rijder kan met deze motor veel plezier beleven. De FC 350 De Crossmodellen algemeen: Naast de veranderde graphics die ingewerkt zijn in het plasticwerk van de Husqvarna’s zijn de veranderde voorvorken de belangrijkste veranderingen op de 2015-modellen. Er werden zowel op de cross- als de enduromodellen 2015 de WP4CS gemonteerd, 4CS staat voor 4-Chamber Cartridge, een vork dus met vier kamers in verwerkt. Je kan aan de bovenkant van de vork heel makkelijk zowel de uitgaande als de ingaande demping regelen. Aan de rechtse kant, met de rode wijzerplaat kun je de uitgaande demping regelen, de linkse kant, met de witte wijzerplaat verander je de ingaande demping. Voordeel: Met deze vork wordt de motor 175gr lichter en je kan heel makkelijk de demping regelen. de verstelknoppen op de 4CS van WP  De as om het voorwiel te monteren werd dunner, er werd een 22mm-as gemonteerd ipv een 26mm (opnieuw 40gr lichter) op de modellen vorig jaar maar de as komt ook nog eens korterbij het voorwiel waardoor de motor makkelijker bleek in te sturen in korte bochten. De dunnere as zorgt voor een hoger gevoel van stabiliteit en een beter gevoel op het voorwiel. De link op de achterbrug werd veranderd waardoor ook de achtervering met 4mm verlengt werd. Het veranderen van de link heeft tot gevolg dat de geometrie verbeterd wordt, zeg maar dat de progressiviteit van de veringscurve wordt verminderd. De link en aangepaste achterpomp zorgen samen met de nieuwe voorvork voor een stabieler gevoel op de motor. Het lichte polyamide subframe is verbeterd met een extra schroef waardoor de bevestiging tussen de linker- en rechterzijde van het subframe aanzienlijk werd verbeterd. Lichtgewicht zwarte DID wielen worden gemonteerd met de nieuwe Dunlop MX52 motorcross banden die een nieuwe 'blok-in-een-block' design voor meer progressieve bochten zijn gemaakt. De DID wielen Gewichtsbesparing staat hoog aangeschreven bij Husqvarna, daarom werd ook nog eens op de viertakt-motoren die wel allemaal van electrische starter zijn voorzien, de kickstarter weggelaten. Ook de koppelingsklok werd opnieuw uitgetekend en dat zorgde dan opnieuw voor een lichtere doch een minstens evensterke koppelingsklok. Elke crosser, met uitzondering van de TC 85 en de TC 125 werd uitgerust met een map-switch op het stuur waarmee je makkelijk de karakteristieken van de motor kan veranderen. We testten dit uit en konden merkbaar verschil opmerken. Erg handig indien je de ene keer op een hard circuit en de ander keer weer op een zanderig of nat circuit rijdt. Het Neken-stuur kreeg een mooie, grote stuurbeschermer waar in het groot het Huqvarna logo op prijkt. Het zadel werd dan ook weer veranderd, op de crossmodellen lopen de kleuren op de radiatorkappen door op het zadel, het materiaal is wat ruwer en steviger dan het vorige model. Het zadel van de nieuwe Husqvarna's Met zijn slanke, gestroomlijnde layout voel je je meteen thuis op het 2015-model. De voorvorkbeschermers werden veranderd, het nieuwe ontwerp zit niet meer helemaal rond de veerpoot waardoor je de poot makkelijker schoon kan maken, een welgekomen verandering. Wees er maar zeker van dat je met een van deze Husqvarna’s zeker competitief bent.... Op zoek naar een Husqvarna-dealer?
Contacteer www.reytec.be in Paal-Beringen, www.leonsagaert.be in Meulebeke, bij Joramo in Liezele-Puurs of bij Vangenechten in Geel
  Of klik hier voor de dealerlocator van Husqvarna