MX World

27/05/2014 12:09 - geplaatst door Marcel Dirks

Het moet gezegd, de persdiensten van de diverse teams zijn helemaal op toeren gekomen. Waar je vroeger mondjesmaat wat mocht vernemen,  is er nu meestal een uitgebreid communique na de wedstrijd. We nemen u mee door een selectie van reacties. Thor it.

Bij Kemea Yamaha liep niet alles zoals verwacht. Dat bleek n iet uit de kwalificaties waar Luke Styke voor de eerste keer de top tien binnen dook voor Petar Petrov. Dat kon zondag niet geëvenaard worden. Petar Petrov: “Dit was mijn slechtste weekend sinds ik GP’s rij. Ik voelde mij niet op mijn gemak op de omloop en was bij momenten zelfs bang. Misschien ben ik te gefocust op resultaten en ga ik daardoor verkrampt rijden. Ik wil deze GP zo snel mogelijk vergeten en zal proberen meer relaxed naar Frankrijk af te reizen.” Luke Styke: “Zondag ging het mis met twee gemiste starts. Het is moeilijk om veel plaatsen goed te maken. Ik weet na zaterdag dat het mogelijk is om in de top tien te finishen dus dat geeft hoop voor de volgende wedstrijden.  Marnicq Bervoets: “Petar had een complete off-day zondag. Hij was zelf enorm teleurgesteld over zijn prestatie. Hij beschikt over de snelheid, dat toonde hij in Harfsen. Luke reed vrij goed dit weekend maar de resultaten vielen wat tegen.” 24MX Honda bracht verse krachten in lijn. Terwijl Jens Getteman revalideert kreeg Jeremy Delince, regerend Zwitsers kampioen de kans om het WK te rijden. Zij kwamen naar België met wel/geen succes. Xavier Boog kreeg een griep op het lijf. Delince knalde zich ei zo na naar de holeshot, reed een tijd voorin, en zakte na een ‘doodstopper’  wat terug. Maar twee keer punten is wellicht méér dan waarop gehoopt. Jérémy Delincé: “Op zaterdag moest ik me wel even aanpassen aan het circuit en vooral aan die grote sprongen! De kwalificatierace verliep goed tot ik in duel om de 12de plaats ten val kwam. Uiteindelijk Niet geweldig natuurlijk, maar ik maakte me er niet zo druk over. Zondag hebben we de vering bijgesteld omdat de baan er heel anders bij lag. De motor reed gemakkelijk maar ik zat niet goed in mijn ritme en ook mijn start was zwak. Nadat ik de motor had doodgeremd kwam ik van de laatste plaats terug naar de 18de plek. Wat mankeerde in de eerste manche lukte wel in de tweede waarin ik wel sterk startte! Ik was weg als tweede. Even kon ik vooraan meestrijden maar dat kon ik niet volhouden. Ik probeerde mijn eigen koers te rijden. Ik lag 9de toen ik de motor liet afslaan. Heel spijtig want ik werd teruggeslagen naar de 17de plaats. Algemeen is de Britse Grote Prijs natuurlijk wel een enorme meevaller geworden. Dat ik me eens niets moest aantrekken van de mechaniek tijdens een raceweekend deed me ook zeker deugd.” We steken het niet onder stoelen of banken: we zijn fan van Tim Gajser uit het Honda Gariboldi kamp. De Sloveen werd in Spanje al eens tweede, maar in Matterley stond hij voor het eerst mee op het podium. We kennen niet veel van cross, maar deze Gajser gaat nog van zich laten horen. Twee keer begon hij vanuit het middenveld aan een opmars die hem op de vierde en derde plaats bracht. Meteen goed voor het brons in de eindstand achter Herlings en Tonus. Vergeet niet dat Gajser stilaan de top vijf nadert in de WK-stand. En vergeet niet dat hij door in te rijden op een ander rijder enkele plaatsen verloor. De eerlijkheid gebied dat bij een gelijkaardig scenario even later, hij aan de opstopping ontsnapte. Giacomo Gariboldi: "Niemand kon geloven dat Tim klaar was voor zo’n grote stap. Hij deed het, en nog in stijl ook! Ik weet niet waar zijn limieten liggen.” Hoe lagen de kaarten bij Rockstar Energy Suzuki? Met een pole-positie en een reekszege zou je tevreden kunnen zijn. Desalle crashte in de eerste reeks toen hij tweede lag. Hi zou vierde worden. Clement won de slotreeks, na niet al te veel druk van Caïroli, maar het verkleint de kloof op de leider niet. Vijfde na een slechte start en een val in reeks twee die hem op plaats 7 zetten waren de buit van Kevin Strijbos. Clement Desalle: “Ik startte op kop, maar Frossards passeerde. Het ging niet echt lekker de eerste ronden, en ik bekocht dat met een val. Daarbij deed mijn nek echt pijn. Na de reeks werd ik behandeld. In de finale kreeg ik het in het midden van de race wat moeilijk, maar ik kreeg verse krachten toen ik het bord zag dat er nog maar vier ronden gereden moesten worden.”  
  Kevin Strijbos: “Normaal hou ik van deze baan. Enkel dit keer liep het niet zo goed. Zaterdag reed ik met een andere motor en dat voelde aan als een verbetering. Na 15 minuten kreeg ik zondag last van dikke armen. In de slotreeks had ik een echte start, waarbij ik later ook nog eens te val kwam. We gaan beter trachten te doen in Frankrijk.” Het Monster Energy Kawasaki Racing Team moest het stellen met Steven Frossard alleen. Blijkt dat de Fransen toch erg moeilijk regelmaat in hun optreden kunnen leggen.  Frossard startte vrij goed en overmeesterde Desalle, moest buigen voor Caïroli. Die kon hij redelijk volgen. In de tweede manche was het al over en out na een bocht. Val en kapotte achterrem haalden hem uit koers. Steven Frossard: “ In de eerste reeks passeerde ik Desalle op de tweede plaats en kon aansluiten bij Caïroli. Zonder arm-pump zou ik nog dichter geraakte zijn. In de start van de tweede reeks  ging ik zij aan zij met Desalle de bocht in. We raakten mekaar en bij de val  was mijn achterrem beschadigd.” Hoe zat het dan met de andere “groenen”? Tommy Searle: “Pas na Valkenswaard kon ik echt trainen. Ik voelde me heel goed. Vijfde algemeen is niet zo slecht. Maar we weten dat we beter kunnen.” Arnaud Tonus: “Ik hou van de baan. Na een slechte start werd ik nog vijfde. In de tweede reeks kon ik lang het spoor van Herlings volgen. Volgende week is eigenlijk een thuiswedstrijd voor mij.” Dylan Ferrandis: “In de eerste reeks werd ik in de start aan de kant gezet door Herllings. Daarna reed ik een behoorlijke koers van de twaalfde naar de zevende plaats. In de slotreeks was ik goed weg. Toen sloeg mijn motor af en die bleek niet goed meer te lopen.”