MX World

08/02/2014 12:22 - geplaatst door Marcel Dirks

Tenzij er ergens in de Wetlands van de VS, of in de uitgestrekte pampas van Argentinië nog iets verborgen wordt gehouden, start Sabrina Van Calster straks als eerst vrouwelijke pilote in het WK Zijspancross. Vrij onverwacht maakt ze met co-piloot Larris Hendrick (broer van Olympisch kunstschaatser Yorick) de overstap van VLM naar het WK. Thor voor meer.....

De 32-jarige Sabrina kreeg de motorcross met de paplepel ingegoten. Zo cliché als wat, maar toen ze haar eerste stapjes zette, was papa Walter Van Calster een van de toppiloten bij de zijspannen van de toenmalige BLM. Bij de solo-piloten waren de dames geen uizondering. Betty Van Lommel en later ook Heidi Lunenburg toonden vaak het achterwiel aan de mannelijke tegenstand. Sabrina reed voorzichtig een aantal crossjes op de solo motor. Pas echt in competitie vanaf 2006. Echte competie reed ze vanaf 2006, maar wel op een quad. Met succes overigens want ze behaalde een tweede plaats in het BK VLM, achter de Belgische toprijder Joeri De Cremer. Toen vader Van Calster een tweede carrière startte met een quad, sloot hij aan bij BeTeMo. Daar leerde Sabrina Larris Hendrickx kennen, de zoon van de sporteider van BeTeMo. Op een geleende zijspan reden de twee mee in een wedstrijd voor hobbyrijders. Met Sabrina aan het stuur en Larris in de bak. Het klikte meteen en de geleende zijspan, een VMC Zabel werd gekocht. Afgelopen jaar reden Sabrina en Larris bij de VLM Zijspannen B. Ze werden net geen kampioen. Ook al wonnen ze zeven wedstrijen op rij. Sabrina: "We waren de snelste combinatie,maar ik brak mijn pols op een cruciaal ogenblik. Dus weg titel" Nieuw zijspan op maat. Ondertussen was de oude 'kar' ingeruild voor een WSP-frame met een viertaktblok van KTM er onder. "Dat was voor ons eigenljk een sensationele openbaring. Het nieuw span draaide beter, en het vermogen leek precies op maat te zijn gemaakt." Iedereen verwachte dat Van Calster-Hendrickx een gooi naar de VLM-titel gingen doen in 2014. Nar het K Zijspancoss. Maar Sabrina en Larris kiezen voor het grote avontuur in de GP's. Een bewuste keuze zegt de Herseltse. "De omlopen bij VLM zijn niet altijd zijspanvriendelijk. Ik weet het wel, wij zijn maar een van de zoveel reeksen. Maar toch raak je uitgekeken op een omloop die een zijspan niet tot zijn recht laat komen. In het WK is elke GP op maat gemaakt voor een driewieler. Vraag het aan de leken die zo'n cross bezoeken. Die zijn stuk voor stuk zwaar onder de indruk van wat een zijspan op een leuke baan kan." Maar het WK is ondertussen ook een wereldje geworden waar veel geld rond gaat en waar ook de grote trucks het rennerskwartier domineren. "Daar doen we u niet aan me. Wij gaan naar het WK met een laag profiel. Een mobilhome om te reizen en te slapen. Daarachter de aanhanger met het materiaal. Zelfs daar heb je flink wat sponsoring voor nodig." Het lijkt leuk om je droom te beleven. Sprtief niveau? Zijn Sabrina en Larris in staat om potten te breken? Het zijspancrossen is topsport geworden, waarbij de wereldtop echt hard tegen onzacht knokt en het materiaal echt top en bedrijfszeker moet zijn. Van Calster: "We springen in het water, zonder te weten hoe diep het is. Maar fysiek worden Larris en ik goed begeid. Samen rijden primeert. We hebben veel uren met de motor getraind. We voelen mekaar steeds beter aan. Onze amibtie is groot, maar tegelijk zou ik al erg blij zijn, mochten we ons kwaificeren voor de GP's." Gematigd optimisme dus. Insiders beamen dat kwalificeren moeilijk zal zijn. Maar er zijn kenners die gewagen van een verrassing. "Sabrina kan verduiveld goed starten. Ze is van niemand bang. Net als zijzelf is Laris een lichtgewicht. Die is helemaal afgetraind en zijn lenigheid wordt nog vergroot door zijn kleine gestalte. Mochten ze vooraan rnee staren is kwalificatie geen utopie. Punten halen? Dat is een ander verhaal. Met het duo Van Calster-Hendrickx wordt de Belgische zijspankolonie uitgebreid met een prachtaanwinst, at i zeker!.