MX World

25/09/2013 08:52 - geplaatst door Marcel Dirks

Thomas van Erum kon internationaal niet aantreden door de leeftijdsbeperking voor de 85cc. maar toonde in eigen land dat wat hij kan met een crossmotor, vorige zondag pakte hij in Mont Saint Guibert de titel bij de 85cc Jeugd. Hij won niet alleen de Bellgische titel maar won ook nog eens de KTM-cup en mag volgend jaar gebruikmaken van een motor van KTM België.  We hadden een kort gesprek met de Limburger, Thor it

We hebben je dit jaar buiten België niet veel aan het werk gezien, vertel eens hoe dat komt? In het begin van het jaar heb ik meegereden in Valence. Daar ben ik 5e geworden. Het was mijn eerste wedstrijd van dit seizoen. Ik was wel redelijk tevreden.
Ik had nog heel graag ONK en EK wedstrijden willen meerijden met mijn 85cc maar voor die kampioenschappen hebben ze de maximumleeftijd een jaar naar beneden gebracht. Vorig jaar kon iemand van 15 jaar nog meerijden, dit jaar kon dat nog maar tot 14j. Omdat ik me in het begin van het seizoen nog lang niet sterk genoeg voelde voor een 125cc (ik woog toen maar rond de 40 kg), wilde ik nog een jaar op mijn 85cc blijven rijden. Dit jaar was ik eigenlijk wel klaar om die wedstrijden internationaal mee te doen maar het mocht spijtig genoeg niet meer…
Bij ADAC waren de 85cc rijders van 15j gelukkig wel nog welkom. Ik wilde daar eerst nog al de 85cc wedstrijden meerijden maar uiteindelijk heb ik enkel de wedstrijd in Fürstlich Drehna kunnen meedoen. We waren ook wel in Aichwald, maar daar heb ik door een buikgriep de kwalificaties niet gehaald. Dit weekend zijn we nog naar Hölzerlingen, de laatste ADAC wedstrijd, geweest. Ik heb daar een beetje tegenslag gehad, wat daar heel moeilijk goed te maken is. Wel een hele fijne wedstrijd! Ik heb weer een grote ervaring erbij!
Ik merk wel dat de buitenlandse wedstrijden heel nuttig zijn om te groeien. Niet alleen door de circuits, maar zeker ook omdat het eraan toe gaat zoals bij de EK en WK. Trainingen, langere kwalificatiereeks, langere reeksen…. Ik denk dat er daarom veel goede internationale rijders komen, waardoor het niveau heel hoog ligt. Je reed in Belgie uitstekende wedstrijden op de 85cc, je won met veel voorsprong het kampioenschap, vertel ons eens over je BMB-seizoen? Ik had het geluk dat ik gevraagd werd om in het MBK-team te stappen. Daar zij reeds 2 jaar na elkaar een kampioen in de 85cc hadden, wilde ik graag de 3e rijder zijn om die titel voor hun te halen. De laatste 2j heb ik redelijk wat tegenslag gehad (mechanische pech, conditieproblemen,…), dit jaar ben ik er gelukkig van gespaard gebleven. Ik vind ook wel dat mijn seizoen heel goed was, ik voel me terug supergoed op de motor! Ook de wedstrijden dat de Belgische rijders, die wel EK’s meereden nog eens naar een BMB wedstrijd kwamen, waren spannend (soms plezant, soms  frustrerend).
Dit jaar liep alles heel goed. Het MBK-team is een heel fijn en ontspannen team waar veel mag en weinig moet. Er is geen onderlinge concurrentie en prestatiedruk, wat in mijn geval blijkbaar juist voor betere prestaties zorgt. Volgens mijn ouders leg ik mijzelf al dikwijls teveel druk op…
Op mechanisch vlak zorgde Yves Baeten en Johan Bollen (MB) ervoor dat alles goed bleef draaien. Een lekke band (in Lommel dan nog!) en een probleem met de ontsteking in Orp waren mijn enige mechanisch problemen in al mijn wedstrijden van dit seizoen. Natuurlijk ook wel geluk, maar zeker ook dankzij Yves en Johan. Omdat Yves vroeger zelf een heel goede 85cc rijder was, is hij ook altijd meegegaan naar de traingen. Van hem en van Jurgen (Van Bellingen, MX Academy) heb ik dit jaar veel geleerd.
Marc Vanschooren (Cardio-Life) heeft me fysiek getraind. Hij is zo enthousiast dat de trainingen steeds afwisselend en plezant blijven. Op fysiek vlak was dit jaar ook alles perfect. Volgend seizoen gaan we je dus op de 125 aan het werk zien, heb je er al op getraind? Ik heb er inderdaad al op getraind en één wedstrijd op gereden. Hoogstwaarschijnlijk gaat er voor de laatste BMB wedstrijd in Virton geen 85cc meer in de mobilhome staan.
Ik rijd héél graag op mijn 125! Ik vind het eigenlijk gemakkelijker dan op de 85. Maja, dit zijn de eerste trainingen en ik wil realistisch blijven: ik voel me soms nog wat licht (48kg) en het kan altijd nog even een beetje tegenvallen. Op welk merk zul je aantreden? De 125 waar ik nu op rijd is terug een KTM. Dan heb ik nog het geluk dat KTM dit jaar de “KTM MX Talent Cup” georganiseerd heeft. Ik heb de eerste prijs gewonnen : een KTM 125 SX in bruikleen voor het seizoen 2014.
Dit is een hele steun, ik ben daar ook heel dankbaar voor!   Zien we je volgend seizoen ook weer op de internationale wedstrijden, wat zijn je plannen? (knmv, adac, EK, .... ?) Dat hangt een beetje af van hoe het gaat deze winter. Ik ben vroeger te snel naar een 85cc gegaan (ik was 9j en veel te klein), ik wilde dat zelf. In de trainingen ging het goed, maar na een paar wedstrijden werd ik te dikwijls verast door de moto. Ik wil niet nog eens de fout maken door te snel te willen gaan. Ik zou zeker nog internationale wedstrijden willen meedoen, maar op het juiste moment en zeker niet te vroeg.
Ik begin bij BMB en zal zeker een ONK of EK wedstrijd proberen mee te doen als ik voel dat het zou kunnen meevallen. Gelukkig laat iedereen me daar een beetje vrij in. Wat doet een jonge crosser van 15 jaar zoal voor zijn hobby, de motorcross? Het is eigenlijk al veel meer als een hobby geworden… Ik krijg dus de fysieke begeleiding van Marc. Dit houd eigenlijk in dat iedere dag van de week het hele jaar door wel in het teken van de motorcross staat. Dat kunnen loop-, fiets- , zwem-, of krachttrainingen zijn. Soms moet ik heel diep gaan, soms is het letterlijk wandelen of spelen en soms een volledige rustdag (of deze winter een rustmaand). Iedere week krijg ik een ander schema. Dit wordt aangepast volgens mijn toestand en de wedstrijden die gaan komen,…. Marc neemt na iedere wedstrijd wel even contact met me op, niet zozeer het resultaat vindt hij belangrijk, vooral hoe ik me voelde interesseert hem. Dan krijg ik weer een schema voor de komende week.
Ik rijd blijkbaar niet zo goed als ik moe ben. Daarom ga ik bijna iedere dag op tijd slapen. In de zomervakantie is dat wel moeilijk, maar het lukt meestal wel.
Ik let ook op mijn eten natuurlijk. Je combineert school met je hobby, hoe gaat dat en welke richting zit je? Ik zit momenteel op het 4e middelbaar wetenschappen in het college in Borgloon. Zij zijn meestal heel begripvol als ik soms een lesdag mis voor een buitenlandse wedstrijd. Vooral Renaat, mijn leraar LO, volgt mijn prestaties.
Het gaat super goed op school, ik kan gelukkig beiden heel goed combineren. Ik hoop dat dat zo blijft.
Na mijn middelbaar wil ik graag verder studeren. Wie wil je nog graag bedanken? Ten eerste mijn ouders en mijn zus, mijn oma (die al heel veel kleren enzo hersteld heeft) en mijn opa die overal mee naartoe gaat.
Het hele MBK team (Jan Klaus, Johan Bollen en Johan Minten en al de leden), Yves Baeten, Marc Vanschooren, Jurgen Van Bellingen, DAM Racing, MX477, Wilfried Daniels, Jos Verslegers, Dirk Schoofs, Jan Vandormael, Geecon, Frederik Heedfeld, Luc Schouteden, V2S, Euromedical,…
Michel voor de cadeau in Pierreux!
En natuurlijk mijn trouwe supporters! We wensen je nog veel succes toe op de 125cc!