MX World

03/05/2013 18:08 - geplaatst door Marcel Dirks

Tienvoudig wereldkampioen Stefan Everts is zijn magische toets nog lang niet kwijt. Tijdens de eerste race ooit voor elektrische crossmotoren, die plaatsvond in het Belgische Zolder, haalde hij het voor zijn landgenoten Ken De Dycker en Yentel Martens. Meer dan 900 mensen waren op donderdagavond afgezakt naar Circuit Zolder voor deze wereldpremière. Ondanks de indrukwekkende snelheid van de Brit Jake Nicholls en de late aanval van Red Bull KTM fabrieksrijder Ken De De Dycker bleef Everts in de finale onbedreigd. Aangezien alle rijders aantraden met identiek materiaal, de revolutionaire KTM Freeride E, onderstreepte ‘The Legend’ hiermee dat hij zelfs op zijn 40ste erg moeilijk te kloppen is! Al speelde de wedstrijdformule met korte sprints wel enigszins in het voordeel van de beroemde veteraan.  Thor it voor meer en een video van Patrick Luyten
Kijk voor foto's bij Rolly of bij Dirk Mertens

  Van BMX tot E-MX Toch zal de allereerste zogenaamde E-MX race herinnerd worden voor veel meer dan alleen de resultaten. Omdat Circuit Zolder eerder al motorcross GP’s en de MX of Nations te gast had en met de jaarlijkse Clean Week een pioniersrol speelt op het vlak van duurzame mobiliteit was de Limburgse sporttempel dé aangewezen locatie voor deze historische demonstratiewedstrijd. Met een erg gevarieerd deelnemersveld van GP sterren, oudere en jongere rijders –in de laatste groep ook de Nederlandse Stephanie Stoutjesdijk- ging het er ook steeds sneller aan toe naarmate de dag vorderde. Al hadden de piloten weinig tijd nodig om zich aan te passen aan de gebruiksvriendelijke KTM motorfietsen. Zelfs de aanwezige fietscrossers, Olympiër Arnaud Dubois en zijn coach Chris Jacobs verrasten het publiek met hun tempo en aanvalslust. Net zoals zijn MX-collega’s was het duidelijk dat de officiële GT rijder zich prima vermaakte. “Eigenlijk was ik er best snel mee weg! Om hier te kunnen rijden tussen bekende motorcrossers en BMX te vertegenwoordigen vond ik een hele eer. Uitgerekend op mijn verjaardag dan nog, een mooier geschenk had ik me niet kunnen wensen,” lachte Arnaud. 

Niet alleen gingen de rondetijden naar beneden na elke sessie, ook de sprongen werden steeds hoger en verder. Dat elektrische motoren vanuit stilstand op een berg koppel kunnen rekenen is al langer bekend. Maar de spectaculaire jumps van de grootste lefgozers van de bende lieten zien dat E-MX veel meer is dan alleen stevig accelereren! Ondermeer springwonder Ken ‘Keeno’ De Dycker en Jake Nicholls, winnaar van de halve finale vlogen door de lucht zoals dat bij motorcross hoort. “In de finale pakte ik de kopstart en ik bleef op kop tot ik in een bocht een slippertje maakte. Jammer want ik had Stefan (Everts) zo graag op zijn donder gegeven! Toch heb ik me enorm geamuseerd in Zolder. De E-MX demo race was ideaal om nog even te ontspannen voor het ernstiger werk, de GP van Portugal komend weekend,” aldus een enthousiaste Nicholls. Keeno zette na de Nestaan-JM Racing rijder de snelste rondetijd van de avond neer. De lange Lubbekenaar was gezien zijn gewicht echter telkens veroordeeld tot een inhaalrace na een mindere start. “Eigenlijk zag mijn teammanager het niet zo zitten dat ik hier zou opdraven voor de Grote Prijs in Agueda. Maar het is allemaal enorm meegevallen. De KTM Freeride is echt pure fun,” vond De Dycker die momenteel 4de staat in de stand van het WK MX1. Eens een legende…

Heel wat motorjournalisten die  deelnamen aan de E-motorfiets & E-scooter van het jaar verkiezing zakten in de vooravond af naar de crossbaan. Leerrijk om de elektrische MX motoren te vergelijken met hun wegbroers. Met modellen van Quantya en Zero die nu al in de showrooms staan en de KTM Freeride E die volgend jaar te koop wordt aangeboden is de groene revolutie in de motorsport al lang geen verre droom meer. Ook Dirk Gossye, de hoofdredacteur van Motoren en Toerisme bleek onder de indruk. “Jaar na jaar worden de elektrische motoren beter en beter. Ze bieden niet alleen meer rijplezier, ze worden ook steeds praktischer. Die elektrische revolutie zit er ook aan te komen op off-road vlak. Dankzij E-MX kan je crossen zonder iemand te storen, en je hebt er relatief weinig plaats voor nodig. Als ik nu tiener was, zou ik het wel weten!”  

Of en wanneer elektrische crossmotoren de traditionele modellen zullen vervangen lijkt minder relevant. “Vergelijk het met snowboarden,” legt E-MX organisator Stefan Peetermans uit. “Net zoals skiën en snowboarden elkaar beïnvloeden en het hippere boarden tot een volwaardige discipline op zich is uitgegroeid, zal elektrisch crossen nog evolueren samen met een nieuw publiek om zo een eigen plaats vinden.” Het potentieel om nieuwe beoefenaars én fans aan te trekken –eindelijk kan je langs de kant een babbeltje slaan zonder je stem te verheffen- maakt E-MX dan ook erg aantrekkelijk. Voor het VRT-programma 'De Zevende dag' testte Stefan Everts eerder al de KTM Freeride E. Na die kennismaking bleek deze eerste wedstrijd ooit hét perfecte vervolg. Everts: “Ik wist niet wat ik van een elektrische crossrace mocht verwachten. Zeker niet qua resultaat omdat ik ondertussen al zeven jaar gestopt ben met Grote Prijzen! Natuurlijk voelt zo’n elektrische crossmotor iets anders aan dan een gewone crossmotor maar je kan er net zo goed heel wat plezier aan beleven.  En dat hebben we hier bewezen!” Voor Stefans achtjarige zoontje Liam leek het de normaalste zaak van de wereld. Zowel de overwinning van zijn pa als het elektrische crossen op zich. Perfect logisch overigens voor Liam Everts.  Want na zijn wekelijkse BMX training kwam de jongste telg van het roemruchte crossersgeslacht de exploten van papa, Keeno en co volgen vanop de elektrische trialmotor.   

E-MX demorace Finale
1. Stefan Everts
2. Ken De Dycker
3. Yentel Martens
4. Jake Nicholls
5. Damon Graulus
6. Dietger Damiaens Klik hier voor alle uitslagen