MX World

26/07/2012 19:38 - geplaatst door Marcel Dirks

Vandaag lazen we op de website van onze collega’s van MX-Pure.com dat Jeffrey Herlings er steeds meer aan denkt om naar “de states” te trekken. Reden hiervan is een hoogst discutabele regel die de MX2 wereldkampioen in staat stelt zijn titel éénmalig te verdedigen. Daarna moet er worden opgeschoven naar de MX1 klasse. Klik op Thor en lees wat dit effectief zou betekenen.

De regel luidt als volgt in het officiële wetboek van de FIM: “A World Champion in the MX2 class will be allowed to defend his world title once only (in the year following the winning of the title).” In het kort betekent het dus dat als Jeffrey Herlings dit jaar de MX2 wereldtitel binnen haalt, hij volgend jaar (2013) deze titel mag verdedigen. Maar in 2014 zou “De Bullet” dan al op 19 jarige leeftijd moeten opstappen naar de MX1 klasse. Een overstap naar de MX1 klasse op zo’n jonge leeftijd ziet de jonge Nederlander nog niet zitten en een verhuis annex vlucht naar Amerika wordt op deze manier steeds aannemelijker en aantrekkelijker voor de man uit Elsendorp. Natuurlijk word de soep nooit zo heet gegeten als deze wordt opgediend maar Jeffrey Herlings zou niet de eerste zijn die door deze merkwaardige regel het vliegtuig over de grote plas neemt; Marvin Musquin is het recentste voorbeeld. Naast de voorgaande regel die regerende wereldkampioenen het wereldkampioenschap uit jaagt moet het Wereldkampioenschap MX2 ook nog afrekenen met de leeftijdslimiet van 23 jaar. Een regel die sinds dit jaar door zowel piloten als teams openlijk in vraag word gesteld en die de kwaliteit van de MX2 klasse op lange termijn geen goed zal doen. Op korte termijn zagen we door de leeftijdslimiet piloten als Gareth Swanepoel en Zach Osborne uitwijken naar Amerika om daar hun 250/MX2 carrière verder te zetten. In Europa zagen we dan weer heel wat talentvolle piloten, denk nu maar aan o.a. Boissiere en Guarneri, een geforceerde overstap maken naar de MX1 klasse om daarin met een paar ups en veel meer downs hun carrière verder te zetten. Het lijkt er dus op dat als de grote fabrikanten de MX2 klasse willen veiligstellen er zal moeten gelobbyd worden voor enkele veranderingen in het regelement. Om het geheel ook nog even af te sluiten vroegen we enkele piloten of ze ook zonder leeftijdslimiet in de MX1 klasse hadden gezeten. We kregen nog niet van iedereen reactie maar Davide Guarneri liet ons dit al weten: Twitter Guarneri