MX World

22/06/2012 10:46 - geplaatst door Marcel Dirks

Dat KTM zijn ingeslagen weg verder wil zetten is overduidelijk met de nieuwe 125SX. Als je kijkt hoeveel aandacht ze elk jaar opnieuw besteden aan een goede betrouwbare 85 en 125, is het niet verwonderlijk dat ze de overgrote verkoop hieruit weten te halen. Het Oostenrijkse merk investeerd nog steeds in verbetering en het up to date houden van deze motoren. Dit kan niet gezegd worden van de grote Japanse fabrikanten. we hebben een filmpje van de nieuwe SX 125 van KTM die we jullie niet willen onthouden. Thor it voor het filmpje.

FRAME Het moderne frameontwerp van lichte profielbuizen uit hoogvast chroom-molybdeenstaal staat garant voor een ideale mix van langs- en torsiestijfheid, waardoor enerzijds een gemakkelijke wendbaarheid en een nauwkeurig stuurgedrag wordt bereikt, maar anderzijds ook een uitstekende rijstabiliteit. Verder zijn ook de motorsteunen naar de cilinderkop geoptimaliseerd, evenals hun bevestiging aan het frame. Voor het modeljaar 2013 zijn de frames voorzien van een nieuwe kleur en blijven ze de maatstaf vormen wat betreft gewicht en stabiliteit SCHOKDEMPER De WP-monoschokdemper is voor de KTM 125 SX 2013 verbeterd en schittert samen met het KTM-linksysteem door een volledig herziene veerkarakteristiek met een nog beter dempingsgedrag, hetgeen meer tractie en nog hogere reserves tegen doorslaan biedt. De uitgaande demping en de ingaande demping (high- en lowspeed) kunnen natuurlijk in een handomdraai individueel worden aangepast aan parcours en rijder. VERBETERDE SWINGARM De swingarm van gegoten aluminium is ontwikkeld met behulp van de modernste berekenings- en simulatiesoftware en is wat betreft vormgeving en wanddikte ontworpen voor een minimaal gewicht bij optimale stijfheid en voldoende flexibiliteit. Voor het modeljaar 2013 hebben de ingenieurs het achterste gedeelte van de achterbrug opnieuw ontworpen, om een dikkere achterwielas (25 mm in plaats van 20 m) in te bouwen ten gunste van een hogere spoorstabiliteit. Daarnaast kon bij het linksysteem het gewicht worden verlaagd met meer dan 100 g, dankzij het opnieuw bewerken van bouten, ringen en moeren. VERBETERDE VOORVORK De verder verbeterde 48 mm-Upside-Down-voorvork met Closed-Cartridge-technologie werd optimaal afgestemd met een volledig herziene karakteristiek en nieuwe oliespecificatie. Daarmee is hij perfect in harmonie met het nieuwe frame en de motoren. De nieuwe olie is aanzienlijk slijtagebestendiger en staat garant voor een constantere demping. Niet alleen tijdens de duur van een race, maar gedurende de gehele levenscyclus. Een nieuwe, onderste kroonplaat is 80 gram lichter en is net als de bovenste kroonplaat CNC-gefreesd uit hoogwaardig aluminium, waardoor de buigkarakteristiek en daarmee het aanspreekgedrag van de voorvork merkbaar is verbeterd.     Bron en foto's; KTM