MX World

03/04/2012 10:59 - geplaatst door Marcel Dirks

Het lijstje met geblesseerde rijders voor aanvang van de eerste GP is tot op vandaag niet mis. De volgende rijder die we voor een korte babbel konden strikken is er ook eentje van, namelijk de ICE1 Racing kopman Dean Ferris. Thor it voor meer info.

Dean kwam bij de eerste proef voor het Spaans kampioenschap hard ten val en brak de elleboog. Hierdoor zal hij bij de eerste wedstrijd voor de WK punten in Valkenswaard niet kunnen starten. We vroegen de sympathieke Aussie onder andere hoe hij dit opvat, maar ook tal van andere vragen... Dean dit jaar ga je van start voor het ICE1 Racing Team op Kawasaki motoren, wat was de reden om voor hen te tekenen? Toen ik op de uitnodiging van Teammanager Kari Tiainen en Teameigenaar Kimi Räikkönen inging, wist ik niet wat ik er kon van verwachten. Maar eenmaal ik de eerste gesprekken en er een testdag had opzitten wist ik dat dit een erg goed team voor me was! Hoelang loopt jou contract met ICE1? Mijn contract eindigt in principe op het eind van dit Grand Prix seizoen. Was het jou doel om verder in Europa aan de Grand Prix wedstrijden deel te nemen, of was het aanbod zo mooi dat je niet kon weigeren? Het was reeds langer een doel van me om in Europa Grand prix wedstrijden te rijden. En ik hoop dan ook dat ik dit nog een tijdje kan, want ik vind het niveau en de tracks erg goed. Je verblijft in België tijdens het seizoen, mis je de zon niet teveel want bij jullie is het overwegend zomer? Het lijkt erg raar maar sinds ik Australië in januari vaarwel zegde is het daar beginnen regenen. Maar ik mis het niet zo erg wel kijk ik al erg uit om hier in Europa de zon te zien verschijnen. Het was erg lang stil rond jou persoon, zelfs nu nog is het erg stil rond jou en het team. Is dit een bewuste strategie van het team of lijkt dit maar zo? Dit is een keuze die we samen maakten, enerzijds omdat ik reeds vrij vroeg had getekend maar anderzijds ook de kalmte van het hoge noorden. Het team wil hun rijders zo goed mogelijk aan de start van de GP's brengen. Daar horen niet teveel pottenkijkers bij, vinden ze en ik moet zeggen dat ik me daar erg goed bij voel. Volgens insiders, dit heb ik ook zelf kunnen zien, is het team erg goed gestructureerd. Vertel me eens kort de werking binnen het team? Iedereen in het team weet perfect wat zijn taak is, daar word niet van afgeweken. Wanneer er testen of wedstrijden zijn, dan staat de focus ook op prestaties. Maar éénmaal dit is gedaan, is er zeker plaats voor ontspanning en halen we best veel grappen uit met elkaar. Zelf woon en leef je nu in België, is het team hier tijdens het GP seizoen ook gehuisvest? Ik woon inderdaad in België, het is hier de ideale uitvalsbasis om goed te trainen en om naar de Grand Prix wedstrijden af te zakken. Dit was een persoonlijke keuze, je hoeft niet steeds met elkaar op te trekken om een goede band met het team te hebben. Waar kunnen we Dean Ferris positioneren op de ranking als je de andere oponenten vergelijkt? Dat is moeilijk te zeggen van jezelf natuurlijk om je een plaatsje toe te eigenen in die top van het wereldkampioenschap. Nu ik deze blessure heb opgelopen, zijn mijn kansen misschien iets veranderd. Maar ik heb mezelf grote eisen opgelegd en wil indruk maken dit seizoen. Om op je blessure te komen, je kampt momenteel met een elleboog breuk. Dit moet zwaar zijn aangekomen, zo in volle voorbereiding op de grand Prix van Valkenswaard, de eerste echte confrontatie van het jaar? Het is zeker zwaar om te moeten kijken vanaf de zijlijn. Ik doe er dan ook alles aan om klaar te zijn voor de GP van Bulgarije. Maar het belangrijkste voor mezelf en het team is wel dat ik volledig hersteld ben voor ik terug aan de start verschijn. Hoe verloopt jou genezingsproces momenteel? Alles verloopt naar wens, en we blijven op schema. Ik ben blijven aan mijn conditie werken zodat ik erg snel weer kan inpikken als ik groen licht krijg om met de motor te trainen. Wie word je monteur dit jaar en heb je hem reeds ontmoet, of is het een oude bekende? Ja ik heb hem al ontmoet, ik voel dat het zal klikken tussen Petteri Sivennoinen en mezelf. Hij is er 24 dus een jong en gedreven persoon, maar door mijn elleboogbreuk heb ik nog niet de kans gehad om met hem te werken. Vind je zelf dat het Grand Prix gebeuren de laatste jaren erg veel is veranderd? De Grand Prix sfeer zal steeds dezelfde blijven, persoonlijk vind ik niet dat er erg veel is veranderd voor de rijders en de teams. Wel dat sommige rijders wegens de leeftijdsgrens verplicht doorschuiven naar de MX1. Maar voor ons is het nagenoeg hetzelfde gebleven. Voor de toeschouwers en supporters is het wel veranderd het is moderner, grootser, proffesioneler en veel meer show die nu een Grand Prix kleuren. Als je hoort en ziet dat sommige rijders veel geld moeten betalen om in een goed team te kunnen rijden, is dit volgens jou een goede evolutie? Voor ik naar Europa kwam in 2010 kon ik me niet inbeelden dat je als rijder moest betalen om te mogen rijden voor een team. En nee ik vind dit geen goed voorbeeld, want er zijn jeugdrijders met bakken vol talent die het misschien hierdoor niet gaan redden om door te stoten naar die absolute top. Hartelijk bedankt voor deze korte babbel, persoonlijk hoop ik met nog vele andere fans dat je het beste van jezelf mag laten zien dit jaar in de GP's en vooral dat je nog een tijdje in Europa zal verblijven. Het was fijn om voor jullie deze korte en ontspannen babbel te hebben, het sterkt me te weten dat ik hier reeds fans heb en zal er dan ook alles aan doen om hen te belonen met mooie wedstrijden. (lacht)



Foto's: ICE ONE Racing