MX World

06/02/2021 11:07 - geplaatst door Stingray

2020 was en raar seizoen, maar het kreeg wel de wereldkampioen die het verdiende; Tim Gasjer stelde de titel veilig doorniet al te veel fouten te maken en bleef ook figuurlijk overeind in de vele wedstrijden binnen een week.

Vakantie? Done! Familiezaken? Done! Dus back-to-business en zo lieten we Tim Gasjer aan het woord over 2021.

Verder lezen onder Thor.

Vorig seizoen begon Tim Gajser van Team HRC aan het seizoen 2020 door op 29 februari/1 maart acht-één te worden bij de MXGP van Groot-Brittannië. Dit jaar, vanwege de late finish van de 2020-campagne, zal de eerste race in Oman meer dan een maand later op 3 april pas geredenworden. We spraken met de regerend MXGP-kampioen om te zien hoe zijn voorbereidingen voor 2021 verlopen:

Hoe is het laagseizoen verlopen? Wat was je trainingsschema?
Mijn laagseizoen was tot dusver goed. Ik bleef in december hard trainen. Daarna had ik een paar weken vrij. Nu ben ik op Sardinië en zal ik hier ongeveer een maand blijven om te trainen met en zonder motor. Het plan is om de drie Italiaanse races te rijden en dan naar Oman te gaan.

Voelt het anders dan voorgaande jaren, met de latere finish van het vorige seizoen en de latere start van het seizoen 2021?
In sommige opzichten voelt het anders aan, want meestal ben ik in januari op Sardinië, maar dit jaar verbleef ik thuis. Meestal beginnen de GP's eind februari of begin maart. Dit jaar voelt alles wat vertraagd aan. Ik weet zeker dat als we eenmaal gaan racen, het allemaal weer natuurlijk zal aanvoelen.

Hebben de reisbeperkingen uw plannen überhaupt veranderd?
Met alle regels om thuis te blijven, was er niet veel keuze om ergens heen te gaan of dingen te doen. Toen ik de drie weken vrij had, gingen we niet op vakantie, maar in plaats daarvan kwamen vrienden langs en we gingen gewoon wat rondhangen. Het was gewoon een ontspannen tijd omdat alles gesloten is. Ik heb veel tijd genomen om de batterijen op te laden en het voelde goed. Maar nu heb ik honger om te beginnen.

Is het dit jaar gemakkelijker dan vorig jaar, omdat je op de winnende Honda CRF450RW rijdt, dus er wordt niet zoveel getest?
De motor lijkt veel op vorig jaar, met een paar veranderingen. Maar het geheel zit dicht bij de motor waarmee ik het wereldkampioenschap 2020 won. Een paar kleine dingen weden aangepast, maar ik voel me er nog steeds erg comfortabel bij.

Hoe was de reactie in Slovenië nadat je het kampioenschap van 2020 had gewonnen?
De reactie was weer enorm. Het was anders, want ik kon nergens heen om interviews te geven of prijzen in ontvangst te nemen. Of om een welkomstfeestje, wat we eerder wel hebben gedaan. Het was dus anders, maar toch goed en ik voel me er enorm trots op.

Slovenië had een goed sportjaar, krijgt motorcross voldoende aandacht in de media in vergelijking met andere sporten?
Slovenië heeft veel goede sporters in een breed scala aan activiteiten, maar ik denk dat motorcross groeit in mijn land, met veel jonge kinderen en mensen die willen gaan rijden. Ik ben erg blij dat de berichtgeving anderen inspireert om de sport.

Heb je de SX bekeken? Wat vind je van de resultaten tot nu toe en wie heeft indruk op je gemaakt?
Ik heb de supercross bekeken en was onder de indruk van Barcia. Maar Roczen lijkt consistent en heeft ook al gewonnen, dus dat is goed. De klasse zit echter vol met echt goede rijders en het is goed om te zien hoe het daar gaat racen.

Vorig jaar was vol ups en downs, hoe moeilijk was het mentaal om gefocust te blijven en zo'n hoog prestatieniveau te behouden?
Vorig jaar was voor iedereen een moeilijk jaar. Er zijn veel nieuwe dingen in verband met het wedstrijdschema, het testen en het reizen. Als professioneel racer moeten we altijd de motivatie vinden om hard te trainen, moeite te blijven doen en voor 100% gefocust te zijn. Het was zwaar, maar over het algemeen pakte het heel goed uit en ik ben blij met de inspanningen die het hele team heeft geleverd om de titel te behalen.

Iedereen zegt dat het verdedigen van een titel moeilijker is, leek het vorig jaar zo, maar denk je dat 2021 nog moeilijker wordt?
Een titel verdedigen is altijd moeilijk, maar de eerste keer winnen is ook erg moeilijk! Je moet er elke race staan. Als we consistent proberen te zijn, blessurevrij blijven, dank denk ik dat 2021 weer een goed racejaar wordt met veel toprijders in de klasse. Er zijn veel titelkandidaten en ik denk dat het een interessant seizoen gaat worden met veel strijd.

Hoe bereid je je voor op het MXGP-seizoen? Ga je ervan uit dat het seizoen normaal doorgaat? Of ben je van plan om 20 rondes te rijden, waar ze ook zijn, op welk circuit dan ook?
Mijn voorbereiding verloopt momenteel vrij normaal, een beetje vertraagd zoals ik al eerder zei, maar ik ga gewoon door en ik hoop dat we het seizoen volgens het huidige schema kunnen racen.

Is het moeilijk om op dit moment met dezelfde intensiteit te trainen, aangezien de mondiale situatie nog steeds erg onduidelijk is?
We weten allemaal waarom we we zo hard trainen en dat is omdat we proberen te winnen. Ik heb nooit extra motivatie nodig gehad of iemand die me zou pushen. Ik heb altijd bij mezelf de motivatie gevonden en ik weet hoe ik het moet doen. Het is een goed laagseizoen geweest en ik kijk er naar uit om te gaan racen.

En als ze de back-to-back-to-back races opnieuw zouden doen? Zondag-woensdag-zondag?                                                       Zelfs als het is wat er moet worden gedaan om het seizoen te redden, dan ben ik er helemaal in orde. Het werkte vorig jaar eigenlijk best goed, zoveel races in korte tijd te doen. We weten dat het mogelijk is, maar hopelijk kunnen fans terugkomen om naar de races te kijken om ons aanmoedigen en ons te bezoeken in de pits. Ik mis die interacties met mijn supporters en ik hoop dat ze naar de races kunnen komen. Het maakt de hele sfeer een stuk beter.

Is er iets dat je vorig jaar hebt geleerd, dat je dit jaar zal helpen bij het omgaan met onbekenden?                                       Ik heb vorig jaar veel geleerd, met alle veranderingen die er zijn gebeurd over hoe je flexibel moet zijn; je moet je aanpassen en gewoon doorgaan met wat je te wachten staat. Het heeft geen zin om te klagen of te wensen dat de dingen anders waren; je moet eropuit gaan en presteren en erop vertrouwen dat iedereen zijn werk heeft gedaan en ik weet met Team HRC dat ik dat kan. We hebben veel races gereden in een korte periode met heel weinig vrije dagen voor iedereen, maar we hielden het leuk en we hielden de niveaus hoog en we werkten alle problemen uit die zich voordeden. Het geeft me het vertrouwen dat ik dit jaar het hoofd kan bieden als er dingen veranderen.