MX World

08/07/2014 11:44 - geplaatst door Marcel Dirks

Verdorie, was ons blad toch wel vol zeker. Niet zo erg, maar we hadden nog niet alles verteld. Dus komt er een Deel Twee, dat ook weer onder Thor veel groter is dan het hier lijkt.  

Ex-wereldkampioen (2008) MX1 Davide Philippaerts  is de enige rijder van het DP19 Racing Team Yamaha. De Italo-Belg is niet meer de topper van weleer maar de laatste crossen doet hij het behoorlijk. Vorige week werd hij nog tweede achter Nagl in Adac. In Uddevalla werd hij zevende in de eindstand, na twee top tien plaatsen.
David Philippaerts: "Ik hou niet van Zweden. Veel nauwe passages, moeilijk te lezen ook. Daarom moest ik te veel nadenken in plaats van volgas rijden in de eerst reeks. Dat lukte wel in de slotreeks, maar omdat ik continu moest knokken om mijn plaats, raakte ik vermoeid. Letterlijk eigenlijk na vier weken ononderbroken rijden. Rusten en trainen doen we in het vooruitzicht van Finland” Ook Red Bull IceOne Husqvarna Factory Racing (pffff….., wat een lange naam zeg….) deed het in zweden met twee invallers. Todd Waters en Tyla Rattray likken nog steeds hun wonden. Hoe zou het feitelijk zijn met Waters? Daar gaan we achteraan. Nathan Watson deed het behoorlijk met een dertiende en veertiende plaats. Dean Ferris, vorig jaar nog MX2 GP-winnaar in Bastogne had er meer van verwacht. Na een goede start lsoegen  rijfouten hem terug in reeks een. Nathan Watson: “Dit is mijn beste resultaat tot nog toe. Ik voel dat ik kleine stappen voorwaarts maak. Meer ervaring zorgt voor meer zelfvertrouwen op de motor. Ik weet zeker dat ik mee kan met deze mannen. Ik kijk al uit naar Finland, want ik hou wel van wat meer zand. Ik mik op de top tien”. Dean Ferris: “Ik had echt op een beter resultaat gehoopt. Maar vier maanden zonder motor en een omloop als Uddevalla bleken niet te combineren. De race ging dus van geen kanten zoals ik het wilde. Ga er maar van uit dat ik in Finland een stuk beter voor de dag kom”. In Teutschenthal verraste Max Nagl vriend en vijand. Zou hij dat nog eens kunnen in Zweden? In de slotreeks wel, daarin werd Maxie derde. In de eerste ren rateerde Nagl zijn start en klom op naar de negende plaats. Dankzij die goede slotreeks werd hij vierde in de eindstand. Not so Bad, denken we. Max Nagl: "Ik vocht de hele wedstrijd met de rare ondergrond. Daarbij miste ik mijn start in reeks een. Ik sta er nog verwonderd van dat ik nog zover kon opschuiven. In de slotreeks was ik met de besten weg. Ik kon eigenlijk moeiteloos mijn derde plaats vast houden. Halfweg kwam Strijbos me onder druk zetten. Maar dat is een propere rijder, dus je weet dat hij geen domme dingen doet om langszij te komen”. Is er nu wat mis met ons, of met de rest. Praktisch alle rijders vonden Uddevalla lastig. Te weinig grip, te veel grip, veel stenen, te hard, te zacht…. Wat ik wel zag zondag was dat het een moeilijke baan was, waar je geen ritme kon vinden. Maar voor de rest, een gewone crossbaan toch. Rare baan oordeelde men ook bij Hitachi Construction Machinery KTM UK. Shaun Simpson, leider in het Britse Maxxis kampioenschap verloor na enkele ronden alle remvloeistof achteraan. Strijden tegen Searle was geen optie. Shaun wilde zich revancheren in de slotreeks, maar ook hij stond stil in de file na Desalle’s val. Daarna remde hij de motor nog eens stil zodat Uddevalla niet zijn beste GP werd. Zaterdag kwam MX2-rijder Mel Pocock ten val. Met gekneusde ribben sukkelde hij naar vijf punten in de eerste reeks. In de slotreeks ging het van kwaad naar erger: nul niks punten. Voor Ben Watson in de EMX250 zag het er redelijk goed uit. Met een dikke neus, gevolg van een steen op zaterdag, kon hij toch een tijdje l(ij)eiden. Na een fout werd hij vierde. Hij staat derde in het EK, op een punt van zijn voorganger. Shaun Simpson: “Wat een klotedag. Kapotte achterrem, vast rijden in de file achter Desalle. Daarna nog eens de motor laten afslaan, het was frustrerend. Ik denk dat Finland een veel betere piste is voor mij”. Ben Watson: “Man, door een steen barstte mijn neus open in de eerste reeks. Mijn ogen schoten vol tranen en er was overal bloed. Ik moest gas terug nemen omdat mijn bril kapot was en ik geen steen meer wilde riskeren. Ik kon zondag bijna niet ademen door de neus. Ik leidde, maar na een fout werd ik door een paar rijders gepasseerd. Achter alles is de vierde plaats nog een behoorlijk resultaat”. Over naar de mannen van het JM Wilvo Nestaan Husqvarna Factory Team. Romain Febvre en Alexander Tonkov zaten allebei goed in de wedstrijd zondag. Febvre reed beresterk, goed voor een podium. Maar hij verloor  in de eerste reeks zijn tweede plaats aan Gajser, na een slipper. Ook in de tweede reeks zagen we Febvre, na een val, heel sterk terug komen. Maar Romain ging een tweede maal in de fout. Zijn voorwiel brak uit. In plaats van in de WK-stand op te schuiven voorbij Thonus, strandt Febvre op luttele puntjes terwijl Tixier echt op dreef komt en tweede staat achter Herlings. Tonkov werd elfde na een matige eerste reeks. Dat zette hij efkes heel goed recht in de slotreeks. Hij won alle duels met Febvre en sloot af als vierde. Zo, dat is het  dan, voorlopig toch. We wachten nog op enkele berichten van Belgische team. Maar die krijgt u dan wel te lezen in een derde vervolg.