MX World

08/07/2014 10:26 - geplaatst door Marcel Dirks

Zoals U weet bundelen we tegenwoordig bij MX-World de belangrijkste  persberichten en uitspraken na een GP in één bericht. Dat dit soms wat  uitloopt tot een groot bestand, daar wordt u als lezer alleen maar beter van.  Wat we nog niet vertelden over Zweden leest u hier, quote’s inbegrepen. Er zit dus heel wat info achter Thor.  

24 MX Honda trok met Klemen Gercar en Filip Thuresson naar Zweden. Boog en Getteman revalideren nog steeds van een rug- en polsblessure. Op Boog komen we later terug als hij reageert op ons berichtje. Ook hier was men het erover eens dat Udevalla erg tricky was. In de eerste manche waren de verschillen achter de toppers vrij klein. Passeren bleek moeilijk en enkel Thuresson haalde één punt binnnen. Nul punten voor Klemen Gercar. Hij was zaterdag ziek en had nog last van een pijnlijke voet. In de tweede reeks ging het wat beter voor Klemen. De wereldkampioen MX3 zat behoorlijk in het pak, maar zakte terug naar de 18de plaats. Thuresson reed in op de gevallen Desalle. Daardoor was hij dead-last. Hij zette door en werd nog zeventiende.

Filip Thuresson: Door die slechte starts werd het telkens moeilijk. In de eerste reeks pushte ik niet te hard want je ging zo in de fout. De start van de tweede manche was een drama. In de eerste ronden had ik flink last van mijn gekwetste hand. De adrenaline deed haar werk. Het rijden ging ook redelijk goed. Al bij al was de 17de plaats zeker niet verkeerd!”

Klemen Gercar: “De hele week voelde ik me slapjes. Op zondag voelde ik me beter. Tijdens de eerste manche draaide het vierkant. Tussen de reeksen praatte het team mij nieuwe moed in. Daarom kon ik toch iets laten zien in de tweede race. Ik had een goede start en de eerste ronden zat ik in de top 15. Ik moest enkele plaatsen prijsgeven, maar als ik fit en relaxed kan rijden, zitten er mooie resultaten aan te komen.” “ En hoe zag het weekeinde van KEMEA Yamaha er uit? Wat er uit springt is de reekszege van Nick Kouwenberg in de EMX250.  Nick die tiende werd in de zaterdagreeks stond daarmee – voor het eerst – op een EK-podium. Luke Styke  ging als derde van start, in tegenstelling tot Petar Petrov die niet mee was. Styke zakte terug en vermoedde een defect aan de motor zodat hij gas terug nam.  Petrov ervoer ook dat Uddevalla geen gemakkelijke baan is om terug te komen. Hij passeerde Luke op weg naar de dertiende plaats. In de slotmanche kregen we een gelijkaardig scenario. Petar ging buiten de top 20 van start terwijl Luke vooraan postvatte. Het rijden voor Styke ging beter. Driekwart wedstrijd reed hij vlak achter de top tien. Toen was het op en zakte hij naar de negentiende plaats. De inhaalrace van Petrov leverde de dertiende plaats op. Petar Petrov: Mijn slecht resultaat in de kwalificaties heeft mijn wedstrijden op zondag verknoeid. Ik stond helemaal buitenom aan de start en had twee slechte starts. De omloop was heel snel en moeilijk om te passeren. Ik probeerde zo ver mogelijk terug te komen. Ik ben niet tevreden met de 13e plaats.”  Luke Styke: Ik had een superstart in de eerste reeks. Tegen het einde van de eerste ronde voelde ik iets gebeuren met mijn motor. Ik voelde mij niet meer op mijn gemak en viel terug. Wanneer ik na de wedstrijd terugkwam konden de mekaniekers niets vinden. In de tweede reeks had ik opnieuw een goeie start en ging het rijden beter. Naar het einde toe werd ik gepasseerd door snellere piloten. Ik kon geen vuist maken.”  Nick Kouwenberg: Ik wist dat ik dit kon ! Ik ben blij dat ik dit kon verwezenlijken. Ik zette het verstand op nul, dacht over niks na en ging er gewoon voor. Na mijn goeie start concentreerde ik mij op de leider, slaagde erin om hem te passeren en gaf toen alles wat ik had. Ik versloeg de andere toppers in een rechtstreeks duel. Ik kon eindelijk mijn waarde tonen.” Ook nieuws over het integrale Kawasaki blok (Bud, CLS en Monster Energy) waar Sullivan Jaulin het prima deed in de EMX250. Jaulin eiste in beide manches de holeshot op. Omdat hij de omloop nog niet helemaal in zich had opgenomen zakte hij terug nar de zesde plaats. Zondag zat hij goed in zijn vel. Hij leek op weg naar winst tot hij één foutje maakte. Hij werd tweede in de eindstand, en bezet ook die plaats in de tussenstand. Sulivan Jaulin: “ Twee kopstarten dus. Zondag verloor ik te veel tijd achter Clarke, die me passeerde in de eerste ronde. De omloop lag heel anders dan na de training en kwalificatie. Zondag was ik op weg naar de zege tot ik een fataal foutje maakte. Toch ben ik tevreden met de tweede plaats zowel in de wedstrijd als EK-stand. In Finland zou ik graag winnen. Daarom ga ik met Jacky Vimond trainen in België om het zand gewoon te worden.” Tussendoor vermelden dat Jorge Zaragoza forfeit diende te geven.  Zijn schouder bleek onvoldoende hersteld.   Dat was ook het geval voor Arnaud Tonus. De Zwitser verloor zijn tweede plaats en staat nog een punt voor op Romain Febvre.  Tonus is nog herstellende van de schouder die in Duitsland uit de kom raakte.   Tommy Searle deed het goed. Na zijn val in Thailand is hij terug op niveau. Ik denk dat we met hem rekening moeten houden voor de slotwedstrijden. We zegden het zondag nog op Motors TV. Steven Frossard is een van de snelste rijders van allemaal. Mar er gebeurt altijd wel iets abnormaals. Hij zegt het zelf ook. Steven Frossard: “Ik moet aan mijn start werken. Ik moet te veel inspanning leveren om in de eerste ronden aansluiting te krijgen. Gelukkig kon ik in de eerste reeks heel wat volk passeren in de eerste bochten.  Door die inspanning zakte ik de laatste tien minuten wat terug. Raar, maar in de tweede reeks was ik na een kwartier op mijn best. Ik reed de snelste rondetijd, maar even later ging ik onderuit (Frossard knalde in de publiciteitsborden remember). Al bij al was dit een gevaarlijke omloop.” Dylan Ferrandis zag zijn eerste reeks de mist in gaan. Hij knalde in het starthek. In de helse achtervolging knalde hij op een gevallen rijder (of toch diens motor) en moest overnieuw beginnen. Hij werd twaalfde. Ferrandis redde de meubelen door in de slotreeks van vijf naar drie te rijden. Thomas Covington had nooit eerder op een baan als Uddevalla (old school dus) gereden. Met een gebrek aan training ingevolge een voetletsel opgelopen in Italië er boven op. Covington lag constant overhoop met zijn collegas. Dylan Ferrandis: “De pilot naast mij reed in het hekken, en ik raakte daardoor afgeleid. In de tweede ronde parkeerde ik mijnmotor op een gecrashte  tegenstrever”. Thomas Covington: “Nooit eerder zag ik zoveel stenen op de baan. Er was een  vreemde grip. Ik was niet fit maar ik wilde toch rijden. Ik hoop tegen Loket in orde te zijn.” Tommy Searle: “Niet mijn ding deze omloop. Die zou echt beter geprepareerd mogen worden (tja Tommy, old school he). Het was zelfs gevaarlijk met plaatsen. Ik kijk wel uit naar Finland. Die baan ligt me beter.